7 dagen, 8.00-20.00 uur 088-8338888
088-8338888Gratis en vrijblijvende intake 7 dagen per week 8.00-20.00 uur

Geschil met uw energieleverancier? Dit kunt u doen!

Gepubliceerd:

De gas- en energieprijzen zitten op een recordhoogte. Zowel particulieren als zakelijke gebruikers van gas en/of energie hebben last van de prijsstijgingen. Een bekend voorbeeld hiervan is dat veel ondernemers hun productie moeten verlagen om rendabel te kunnen blijven.

Gevolg hiervan is overschrijding van de ondergrens van de bandbreedte, wat zorgt voor hoge bijkomende kosten voor ondernemers. Deze ondernemers zijn het hier uiteraard niet mee eens en vinden dat de prijsstijgingen buiten het ondernemersrisico en buiten hun macht liggen. Hoe begint u een zaak tegen uw energieleverancier? Wat zijn uw mogelijkheden? Hoeveel kost een procedure tegen uw energieleverancier? Wij vertellen u hier in deze blog meer over.

Geschil met uw energieleverancier? Dit kunt u doen!

Plaats direct je vraag

Hoe begin ik een zaak tegen mijn energieleverancier?

Heeft u een klacht? Bent u het oneens met de prijsstijgingen voor uw energie en gas? Wilt u iets uit uw energiecontract laten wijzigen? Wilt u uw energiecontract opzeggen/openbreken? U begint met contact met de energieleverancier zelf. In een brief aan uw leverancier kunt u uw ongenoegen uiten over een bepaalde handeling of nalaten en laat u ook duidelijk weten wat voor nadeel u hierdoor ervaart en hoe u het anders zou zien. Uw leverancier reageert hier dan op met een aanvaarding van uw klacht of een afwijzing.

Bij het opstellen van de brief aan uw energieleverancier is het aan te raden een advocaat in te schakelen. Een advocaat kan u vooraf goed wijzen op uw wettelijke mogelijkheden en rechten en geeft zo inzicht in wat uw kansen zijn. Daarnaast kunt u de brief zelf ook laten opstellen. Dat scheelt u werk en u heeft een onderbouwde brief. Advocaat inschakelen? Via AdvocaatZoeken heeft u snel een advocaat met verstand van uw zaak. Laat op onze website een opdracht achter of bel ons.

Voorbeeld
Fleur heeft door de hoge gasprijs de productie van haar bloemkwekerij moeten verlagen. Hierdoor komt ze onder de bandbreedte van haar gascontract uit. Ze krijgt daar een hoge rekening voor. Fleur is het daar niet mee eens want ze vindt dat ze hier niks aan kan doen. Ze wilt stappen ondernemen. De eerste stap is de energieleverancier zelf te berichten over uw ongenoegen. Soms kunt u er dan uitkomen met uw leverancier.

Bent u het niet eens met de reactie van uw energieleverancier op uw klacht?

Uw energieleverancier heeft 4 weken om te reageren op uw bezwaar. Antwoordt uw leverancier niet binnen 4 weken of bent u het niet eens met de beslissing van uw leverancier op uw bezwaar? Dan staat de weg voor u naar de Geschillencommissie Energie open. Dit is geen rechtbank maar een alternatieve vorm van geschillenbeslechting. De Geschillencommissie Energie, is, zoals de naam al verklapt, gespecialiseerd in energiezaken en kan u dan ook van een vakkundige uitspraak voorzien. De geschillencommissie rekent € 52,50 voor het behandelen van uw klacht en dat geld krijgt u terug als u uiteindelijk in het gelijk wordt gesteld. Het gehele proces kan wel erg lang duren, zeker een paar maanden. Verkorte procedures zijn mogelijk in spoedgevallen, zoals wanneer u dreigt te worden afgesloten.

Voorbeeld
Fleur krijgt bericht van haar energieleverancier dat ze haar bezwaar hebben afgewezen. Fleur is boos en besluit verdere stappen te ondernemen. De volgende stap is de Geschillencommissie Energie. Fleur dient daar haar verzoekschrift in.  

LET OP! U kunt alleen bij de Geschillencommissie Energie terecht met een klacht over een energieleverancier die bij de Geschillencommissie is aangesloten. De meeste leveranciers zijn hierbij aangesloten, maar het kan zeker geen kwaad om dit toch even op te zoeken. Is de vergunning van uw energieleverancier ingetrokken? Is uw energieleverancier failliet? Dan kunt u niet bij de geschillencommissie terecht. Het is dan ook aan te raden om ook het insolventieregister te controleren. Heeft u een vordering op een failliete leverancier? Dan moet u die bij de curator van de energieleverancier indienen. Door de gestegen gas- en energieprijzen zijn er een aantal energieleveranciers failliet gegaan en de verwachting is dat er meerdere failliet zullen gaan.

Voorbeeld
Pieter komt erachter dat hij te weinig heeft teruggekregen op zijn eindafrekening door een rekenfout van zijn energieleverancier. Zijn leverancier is kort daarna failliet gegaan. Pieter kan dan niet meer bij de Geschillencommissie Energie terecht. Hij moet de curator van zijn failliete leverancier benaderen en zijn vordering daar indienen. Als er voldoende boedel is, kan hij zijn geld terug krijgen via de curator. 

Het is niet verplicht een advocaat te hebben als u bij de Geschillencommissie Energie een klacht hebt lopen. Het mag uiteraard wel. Een advocaat kan voor u alle formaliteiten en stukken regelen en kan u wijzen op uw rechten. Via advocaatzoeken kunt u een deskundige advocaat inschakelen die u verder kan helpen

Kan ik naar de rechter met een geschil met mijn energieleverancier?

Het is ook mogelijk om naar de rechter te stappen met uw geschil. Net als bij een klacht bij de geschillencommissie kan dat tijd kosten, tenzij u een kort geding kunt aanspannen wegens spoed. In sommige gevallen is het vereist dat u een advocaat inschakelt. De kosten van een rechtszaak kunnen ook hoger zijn dan bij de geschillencommissie.

Je kunt niet in hoger beroep tegen een uitspraak van een geschillencommissie. Je kunt dan nog wel naar de rechter stappen.

Voorbeeld
Fleur is voor haar geschil met haar energieleverancier naar de geschillencommissie gegaan. Ze heeft daar geen gelijk gekregen. Ze kan hier niet tegen in hoger beroep bij de geschillencommissie. Fleur blijft van mening dat ze gelijk had dus besluit naar de rechter te stappen. Dit mag ze wel doen.

Goed voorbereid een klacht indienen bij uw energieleverancier?

Wat de aard van uw klacht ook is, een advocaat kan u wijzen op uw rechten en plichten en kan voor u gedurende het hele traject helpen met het opstellen van uw stukken en andere zaken. Wilt u dit ook? Neem dan contact met ons op.

Plaats direct je vraag

Direct hulp nodig?

Of bel gratis (8.00-20.00,
7 dagen per week):
Of laat ons terugbellen:

Hoe maak ik een goede opdracht aan?

FAQ
Tips & tricks
Support