7 dagen, 8.00-20.00 uur 088-8338888
088-8338888Gratis en vrijblijvende intake 7 dagen per week 8.00-20.00 uur

Ik kan mijn energierekening niet betalen. Wat zijn mijn rechten en plichten?

Gepubliceerd:

De prijzen voor (zakelijke) energie en gas rijzen de pan uit. Veel consumenten en ondernemers hebben last van de verhoogde prijzen en komen in de financiële problemen. Gelukkig zijn er mogelijkheden om uw lasten te verlichten, door het aanvragen van een betalingsregeling of deelname aan schuldhulpverlening. Daarnaast mag u niet zomaar worden afgesloten van uw gas en energie. Wij zetten voor u op een rij wat uw rechten en plichten zijn bij problemen met betaling van zakelijke energie.

Ik kan mijn energierekening niet betalen. Wat zijn mijn rechten en plichten

Plaats direct je vraag

Mag mijn energieleverancier zomaar mijn elektriciteit en gas afsluiten?

Wat gebeurt er als ik mijn energie en/of gas niet betaal? Als u de rekening voor uw energie en gas niet meer kunt betalen, mag uw energieleverancier uw gas en energie afsluiten. Mag mijn energie zomaar worden afgesloten? Ja, máár dan dient uw energieleverancier wel eerst de nodige acties te hebben ondernomen. Uw leverancier moet u eerst een betalingsherinnering opsturen en hierin u de mogelijkheid bieden uzelf aan te melden voor schuldhulpverlening. Als u voor deze hulpverlening bent aangemeld kunt u niet worden afgesloten tussen 1 oktober en 1 april.  

Als u daar nog steeds niet op ingaat, krijgt u weer bericht van uw leverancier. U kunt dan worden aangemeld voor schuldhulpverlening. Als u dan weer niet reageert, wordt u afgesloten. Het verdient opmerking dat uw energie níet mag worden afgesloten als het twee of meer dagen achter elkaar heeft gevroren. Het afsluiten kost geld dat voor uw rekening komt. Als u weer een nieuwe leverancier heeft gevonden, moet u ook weer betalen voor de aansluitkosten. Dit wilt u uiteraard voorkomen.

Voorbeeld:
Mevrouw Jansen heeft achterstallige betalingen bij haar energieleverancier. Haar leverancier bericht haar eerst over de achterstanden en de mogelijkheid tot schuldhulpverlening. Daar reageert mevrouw Jansen niet op. Ook op een tweede poging tot contact krijgt de energieleverancier geen contact met haar. Hierna mag de energieleverancier mevrouw Jansen afsluiten van het elektriciteitsnet en het gas. Ze betaalt hier zelf de rekening voor.

Als mevrouw Jansen wel op het aanbod voor schuldhulp had gereageerd, mag haar energieleverancier haar niet afsluiten tussen 1 oktober en 1 april.

Bent u van mening dat uw energieleverancier niet alle nodige acties heeft ondernomen voordat u bent afgesloten of gaat worden afgesloten van uw energie? Dan moet u snel actie nemen en aantonen dat uw leverancier niet heeft voldaan.

Hoe kan ik voorkomen dat mijn gas en elektriciteit worden afgesloten?

Als u merkt dat u niet meer in staat bent om uw energierekeningen te voldoen, moet u zelf initiatief nemen om te voorkomen dat u wordt afgesloten. Als eerste moet u proberen een betalingsregeling af te spreken met uw energieleverancier. Dit doet u door uw energieleverancier een brief te sturen waarin u vraagt om een betalingsregeling. Op de website van de ACM staat een voorbeeldbrief.

Voorbeeld:
Pieter wilt een betalingsregeling treffen met zijn energieleverancier. Hij moet hier zelf initiatief in nemen. Hij neemt contact op met zijn leverancier en legt zijn situatie uit. Zijn leverancier kan dan besluiten wel of niet mee te gaan met zijn voorstel.

Gaat uw energieleverancier niet akkoord met uw verzoek? Dan moet u zich wenden tot een schuldhulpinstantie. Dit dient u ook direct te melden bij uw energieleverancier. Als u bij een schuldhulpinstantie bent aangemeld, mag je niet worden afgesloten in de winter (1 okt – 1 apr). Voorwaarde hiervoor is dat u wel meewerkt met de schuldhulpinstantie. Uw energieleverancier mag u wel afsluiten als u niet tijdig betaalt, of niet bekend hebt gemaakt dat u bij een schuldhulpinstantie bent aangesloten.

Voorbeeld:
Pieters verzoek tot een betalingsregeling wordt afgewezen. Pieter zit met de handen in het haar want zijn energievoorziening dreigt te worden stopgezet en het is november, dus Pieter wilt niet in de kou zitten. Hij neemt contact op met een schuldhulpverlener. Hij stuurt hier een bewijs van naar zijn energieleverancier. Dit is essentieel want zijn leverancier mag hem tot het besluit is genomen door de schuldhulpverlener niet afsluiten. Pieters aanvraag wordt uiteindelijk geaccepteerd. Hij gaat met zijn schuldhulpverlener aan de slag en mag niet meer worden afgesloten mits hij goed meewerkt.

Heeft u tijdelijk geen werk? Zijn uw inkomsten seizoensgebonden? Dan kunt u ook tijdelijk uw maandelijks energietarief omlaag doen. Voorzichtigheid hierbij is geboden want u krijgt dan wel een hogere eindafrekening.

Los van bovenstaande mogelijkheden kunt u ook besluiten over te stappen naar een andere energieleverancier, bijvoorbeeld als u daar minder geld voor uw verbruik hoeft te betalen. Als u betalingsachterstanden bij uw huidige leverancier hebt of hebt gehad, kan het zijn dat u een waarborgsom moet betalen aan uw nieuwe leverancier. Als u een jaar zonder problemen en achterstanden uw energierekeningen betaalt, krijgt u deze waarborgsom weer terug. Uw betaalachterstanden bij uw vorige energieleverancier dient u uiteraard nog af te betalen.

Voorbeeld:
Willem heeft een betaalachterstand bij zijn huidige energieleverancier, genaamd X. Bij X betaalt hij een hoge energieprijs. Hij vindt een andere leverancier, Y genaamd, die voordeligere energie levert. Willem wilt overstappen naar Y. Voorwaarde is wel dat hij Y een waarborgsom betaalt omdat hij bij X betaalachterstanden heeft. Die krijgt hij na 12 maanden weer terug omdat hij bij Y netjes maandelijks zijn rekeningen betaalt.

Van energieleverancier X is Willem echter nog niet af. Willem heeft daar nog een schuld openstaan en die moet hij nog wel afbetalen.

Hoe werkt dit met bedrijven?

Voornoemde voorbeelden gingen over particulieren. Ook bedrijven hebben problemen met het betalen van hun rekeningen voor zakelijke energie en gas. Voor kleinzakelijke bedrijven gelden dezelfde regels als voor consumenten zoals hierboven beschreven (zie de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas). Kleinzakelijke bedrijven zijn bedrijven met een energieaansluiting 3x80A of minder en/of gasaansluiting met een doorlaatwaarde van niet meer dan 40 kubieke meter gas per uur.

De rest van de bedrijven worden grootzakelijk genoemd. Voor grootzakelijke bedrijven geldt bovenstaande bescherming niet. Als grootzakelijk bedrijf is het dus essentieel dat u uw facturen tijdig betaalt en actief blijft kijken naar goedkopere aanbieders van zakelijke energie.

Advocaatzoeken kan u helpen

Heeft uw energieleverancier onterecht uw gas en elektriciteit afgesloten? Is uw verzoek tot een betalingsregeling afgewezen? Komt u niet in aanmerking voor schuldhulpverlening? Dan kan een advocaat u wellicht helpen. 

Plaats direct je vraag

Direct hulp nodig?

Of bel gratis (8.00-20.00,
7 dagen per week):
Of laat ons terugbellen:

Hoe maak ik een goede opdracht aan?

FAQ
Tips & tricks
Support