• 088 - 833 88 88
  • Gratis en vrijblijvende intake
  • 7 dagen per week 08:00 - 22:00

Meer leads als advocaat? Begin jij op de juiste manier met dit stappenplan!

Meer leads als advocaat? Begin jij op de juiste manier met dit stappenplan!

Meer leads als advocaat? Begin jij op de juiste manier met dit stappenplan!

Begin bij de basis!

Zonder een goede website, blogartikelen (het liefst SEO-proof) en objectief gegenereerde reviews is een bemiddelingswebsite of lead portal vaak weggegooid geld. Cliënten die gegenereerd worden via een lead portal zullen veel sneller afhaken wanneer ze geen goede website kunnen vinden of geen informatie van andere cliënten kunnen lezen. Op een moment dat een advocaatzoekende doorverwezen wordt naar jou en vervolgens nauwelijks informatie kan verkrijgen via een website, sociale media of reviews zullen ze snel afhaken en op zoek gaan naar een advocaat waarover wel informatie te vinden is. Daarnaast kan het zo zijn dat advocaatzoekenden je wel goed kunnen vinden maar vervolgens niet op je website blijven omdat de informatie daarop beschikbaar niet voldoet aan hun wensen.

Het genereren van leads heeft dus twee pijlers: 1. Zorg ervoor dat je vindbaar bent en dat potentiele cliënten op je website terecht komen. 2. Zorg ervoor dat advocaatzoekenden die eenmaal op je website terecht zijn gekomen, ook blijven hangen en daadwerkelijk overgaan tot het inschakelen van jou als hun advocaat. Begin dus bij de basis en denk daarna pas aan een bemiddelingswebsite!

  1. 1. Heb je een duidelijke, professionele website? Zonder website kunnen eventuele nieuwe cliënten je niet vinden als ze online zoeken naar een advocaat. Niet alleen het wel of niet hebben van een website is cruciaal, maar ook de inhoud en de looks van je website zijn belangrijk. Een overzichtelijke website met een duidelijk verhaal geeft een potentiële cliënt direct inzicht in wat je doet, hoe je dat doet en of dat past bij zijn of haar wensen en verwachtingen. Daarbij zorgen goede teksten op een website voor betere vindbaarheid. Als jouw teksten overeenkomen met de zoektermen van potentiële cliënten in een zoekmachine, dan zullen ze eerder bij jou terechtkomen.
  2. Bloggen, bloggen en nog eens bloggen! We hebben het al even genoemd, maar vindbaarheid in zoekmachines is een belangrijke factor in de hoeveelheid cliënten die je als advocaat aantrekt. Naast de teksten op je website kunnen blogposts helpen bij een nog betere vindbaarheid. Wanneer je in een blog de juiste zoektermen van potentiële cliënten verwerkt, zullen ze eerder op jouw website terecht komen. Dit noemen we ook wel Search Engine Optimalization (SEO). De regel is, hoe meer kwalitatief goede teksten, hoe beter, want daar hecht Google waarde aan. Naast vindbaarheid zorgt een blog ook voor extra informatie vanuit jou richting je cliënten toe. Er is meer te lezen op je website waardoor ze een beter inzicht krijgen in wat er speelt en wat jouw kantoor precies doet.

  3. Verzamel reviews van je cliënten Steeds meer advocaten verzamelen reviews van hun cliënten via objectieve reviewsites. Net als in de hotel- en restaurantbranche willen ook advocaatzoekenden weten wat ze kunnen verwachten voordat ze overgaan tot het inschakelen van een advocaat. Reviews van cliënten geven inzicht in hoe jouw werkzaamheden worden ervaren en beoordeeld. Waar liggen kwaliteiten en waar liggen verbeterpunten? Dit geeft jou als advocaat een goed inzicht en de mogelijkheid om jezelf te blijven verbeteren. Ten tweede geven reviews potentiële cliënten informatie omtrent jouw werkzaamheden. Doordat ze kunnen lezen van cliënten die ze al voorgingen wat hun ervaringen waren zullen ze een beter beeld krijgen. Uit onderzoeken blijkt dat advocaatzoekenden 12 keer sneller voor een advocaat kiezen met reviews dan een advocaat zonder reviews, simpelweg omdat er meer informatie beschikbaar is, wat meer zekerheid biedt. Ben je bang voor negatieve reviews? Lees dan dit artikel even.

  4. Sociale media verbreden je bereik Het op orde hebben van sociale media kanalen zorgt ervoor dat je allereerst beter vindbaar bent, maar zorgt er ook voor dat een advocaatzoekende het idee krijgt dat je een advocaat van nu bent die bezig is met zich profileren naar de buitenwereld en innovatie. Regelmatig posten is daarvoor een must. Daarnaast verbreed je via sociale media je bereik. Niet iedereen zoekt tegenwoordig alleen maar via een zoekmachine, maar ook via sociale media komen veel mensen aan hun informatie. Linkedinnen, tweeten, facebooken en instagrammen geblazen dus!

  5. Nu kan je gaan denken aan een lead portal Als de basis staat en je een goed onderhouden website met reviews en een blog hebt en ook je sociale media kanalen op orde hebt kan een lead portal een goede bijdragen leveren aan het genereren van nog meer leads. Het verschil is nu namelijk dat een lead portal je niet alleen kan helpen met het aantrekken van potentiële cliënten, maar dat door de sterke basis die je hebt, de kans ook aanzienlijk groter is dat deze potentiële leads daadwerkelijk overgaan tot inschakelen van jou als advocaat. Dan wordt de hulp van een lead portal optimaal gebruikt en is het al het geld waard!

Kom je er niet uit maar wil je wel graag je online marketing en strategie op orde hebben? Wij kunnen je helpen. 088 - 833 88 88