7 dagen, 8.00-22.00 uur 088-8338888
088-8338888Gratis en vrijblijvende intake 7 dagen per week 8.00-22.00 uur

Nieuwe Wet kansspelen op afstand: wat is er veranderd en wat is jouw positie?

Gepubliceerd:

Op 1 april 2021 is de nieuwe Wet kansspelen op afstand (de Koa) in werking getreden. Deze wet is een aanvulling op en wijziging van de reguliere Wet op de kansspelen. Centraal staat de betere bescherming van de speler, waaraan aan de hand van drie vernieuwingen getracht is tegemoet te komen. Online gokken is een activiteit die zeer populair is, zo ook in Nederland.

Nieuwe Wet kansspelen op afstand wat is er veranderd en wat is jouw positie

Plaats direct je vraag

Vóór de inwerktreding van de nieuwe wet werd dit online gokken echter niet als een legale praktijk bestempeld. Met de nieuwe wet worden hier wel mogelijkheden voor geboden, maar enkel indien een aanbieder aan de vereisten voldoet voor een vergunning. Maar wat is de nou de achtergrond van deze nieuwe wet en wat zijn je rechten als je als aanbieder de vereiste vergunning niet verkrijgt of als gebruiker het vermoeden hebt dat een aanbieder geen vergunning heeft of zou moeten hebben? Of wat als je als speler überhaupt wordt uitgesloten van de kansspelen? In deze blog zal dieper op deze vraagstukken worden ingegaan.

De nieuwe Wet Koa: vernieuwingen in het kansspelbeleid

Met de inwerktreding van de nieuwe wet kunnen kansspelaanbieders voor het aanbieden van online kansspelen een vergunning aanvragen. Bij het voldoen aan de voorwaarden, kan een aanbieder vanaf 1 oktober 2021 de kansspelen aanbieden op de Nederlandse markt, waarbij deze onder toezicht staat van de Kansspelautoriteit. Bij de aanvraag van een vergunning moet onder andere worden aangetoond dat de aanbieder verantwoordelijk met spelerstegoeden omgaat, de integriteit op orde heeft en het interne toezicht goed heeft geregeld. Een andere vernieuwing van de Wet Koa is een nadere verscherping van de eisen voor verslavingspreventie, welke niet alleen voor online aanbieders gelden, maar voor alle aanbieders van risicovolle kansspelen in Nederland. De aanbieders dienen onder andere een leeftijdscontrole uit te voeren, aan hun informatieplicht te voldoen, en zijn verplicht personeel in dienst te hebben met kennis over verslavingspreventie. De laatste modernisering die uit de nieuwe wet volgt, is het vernieuwde beleid op het gebied van reclame en werving. Reclame dient aan verschillende eisen te voldoen. Zo mag het niet aanzetten tot onmatige deelname aan de kansspelen of zich richten op kwetsbare groepen.

Voorbeeld
Lobke vindt het erg leuk om in haar vrije tijd gokspelletjes te doen. Zij is dan ook erg verheugd over het nieuws dat de online variant hiervan vanaf 1 april is gelegaliseerd in Nederland. Op een donderdagavond vindt zij een nieuw platform met leuke spellen en volgens de informatiepagina heeft dit platform een vergunning verkregen van de Kansspelautoriteit. Lobke betwijfelt dit echter, aangezien de website er nogal ‘shady’ uitziet en haar tegoed telkens in hoogte verandert. Ze vraagt zich af wat ze het beste kan doen. 

De vergunning kansspelen op afstand: jouw rechtspositie

Voor het aanvragen van deze vergunning als aanbieder dien je alle benodigde informatie in te voeren in het digitale portaal van de Kansspelautoriteit. Hierna heeft de autoriteit 6 maanden om over de aanvraag te beslissen, maar deze termijn kan worden opgeschort indien blijkt dat de aanvraag incompleet is of er advies van een derde vereist is. Het is goed om te vermelden dat aan de aanvraag kosten zijn verbonden, namelijk een bedrag van €45.000. Dit bedrag wordt niet gerestitueerd indien de vergunningsaanvraag wordt afgewezen. Het is als aanbieder financieel dus erg nadelig als een aanvraag wordt afgewezen, en het kan dan ook zijn dat je hier als aanbieder iets tegen wil ondernemen. Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat je als speler betwijfelt of een aanbieder een (geldige) vergunning heeft, of dat je meent dat de aanbieder deze vergunning niet zou mogen hebben. In de besproken situaties is er de mogelijkheid om stappen te ondernemen. Als speler heb je altijd de mogelijkheid om een probleem te melden bij de Kansspelautoriteit via hun website, maar voor iedere partij is er ook altijd de mogelijkheid om een rechterlijke procedure te starten. Wij kunnen zowel aanbieders van kansspelen als spelers hiervan in contact brengen met advocaten met specialistische kennis die de gerechtelijke procedure zo goed mogelijk kunnen ondersteunen.

Plaats direct je vraag

Direct hulp nodig?

Of bel gratis (8.00-22.00,
7 dagen per week):
Of laat ons terugbellen:

Hoe maak ik een goede opdracht aan?

FAQ
Tips & tricks
Support