• 088 - 833 88 88
  • Gratis en vrijblijvende intake
  • 7 dagen per week 08:00 - 22:00

Online webshops zijn verplicht je bezorgkosten terug te storten!

Online webshops zijn verplicht je bezorgkosten terug te storten!

 Online webshops zijn verplicht je bezorgkosten terug te storten.

In buiten- en binnenland

Wanneer jij een aantal producten hebt gekocht, heb jij veertien dagen om te beslissen of jij de producten gaat houden of niet. Als je besluit dat het product toch niet wat voor jou is, kan jij binnen die veertien dagen de producten terugsturen. We blijven in die veertien dagen zitten. Want wanneer jij je producten hebt teruggestuurd, dan heb jij recht op teruggave van jouw aankoopbedrag tezamen met de bezorgkosten, binnen veertien dagen. Dit is Europeesrechtelijk bepaald, dus dit geldt voor je bestellingen bij Nederlandse, maar ook bij buitenlandse webshops (bron: Consumentenbond, 2016).

Incasso’s sturen? Dat kunnen wij ook!

Van alle webwinkels waar de Consumentenbond het onderzoek heeft gedaan betaalde 32 procent niet binnen 14 dagen het aankoopbedrag terug. Maar liefst 36 procent van de online webshops betaalde daarnaast de bezorgkosten niet terug, terwijl dit wettelijk verplicht is (bron: RTL Nieuws, 2016). Vaak denk je als consument, ach, wat kan mij die 3,95 euro schelen. In totaal wordt het echter een enorm bedrag. Ons consumenten wordt per jaar voor zo’n 12 miljoen euro door de neus geboord, doordat webwinkels ons niet de bezorgkosten terugbetalen (bron: Consumentenbond, 2016).

De winkels blijven echter niet ongestraft. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft in oktober dit jaar vijf webwinkels boetes gestuurd ter hoogte van 590.000 euro. Hopen dat dit ze wakker schudt!

Anti-misbruik

De reden dat jij recht hebt op volledige teruggave van het bedrag is dat jij als consument, wanneer je online producten koopt, niet zeker weet wat je koopt. Ja, je weet dat je dat mooie shirtje hebt besteld van die leuke webshop, maar je weet ook dat de webshop dat shirtje zo voordelig mogelijk op de website zet. Komt het shirtje bij jou aan en blijkt het totaal niet zoals verwacht te zijn, dan is het jouw recht als consument om het shirtje terug te kunnen sturen. Dit om misbruik van webshops te voorkomen.

Een retourtje postkantoor

Let op: de bezorgkosten zijn wat anders dan de retourkosten. Als jij iets retour stuurt kan het zijn dat je de bezorgkosten daarvoor wel moet betalen (bron: Consumentenbond, 2016). Anders zouden winkels alleen maar verliezen op hun verzendingen (door het betalen van én de bezorgkosten én de retourkosten). Retourkosten mogen alleen niet evenredig hoog zijn. Vaak gaat het om de kosten die het postkantoor rekent voor het versturen van een pakketje.

Sealed with a kiss

Bij sommige producten gelden echter andere regels. Producten die speciaal voor jou gemaakt zijn, zoals maatpakken en ingegraveerde sieraden, kun je niet retour sturen. Let ook op met producten die gesealed zijn, zoals CD’s en DVD’s, parfum en soms ook ondergoed. Deze moeten gesealed blijven, anders heb je geen recht op teruggave van je bedrag. Voor sommige producten, zoals laptops en andere electronica, geldt ook dat je de doos niet mag openen als je het product nog terug wilt sturen. Pas sowieso op met parfum. Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat vooral parfumfabrikanten laks zijn met de regels omtrent teruggave van het aankoopbedrag inclusief bezorgkosten (bron: Consumentenbond, 2016).

Een appeltje te schillen

Heb jij je bezorgkosten niet teruggekregen? Vorder dit dan van de webwinkel, je hebt hier recht op! Wanneer de winkel geen respons geeft kun je een aangetekende brief of email sturen. Wanneer de winkel nog steeds niets doet kun je een klacht indienen bij de geschillencommissie voor consumentenzaken. Heb je hulp nodig bij het terugvorderen van je aankoop en/of bezorgkosten? Klik hier voor een advocaat gespecialiseerd in het consumentenrecht.