• 088 - 833 88 88
  • Gratis en vrijblijvende intake
  • 7 dagen per week 08:00 - 22:00

Ruzie met je aannemer tijdens de verbouwing? Dit is de oplossing voor jou.

Ruzie met je aannemer tijdens de verbouwing? Dit is de oplossing voor jou.

Heb je een aannemer in ingeschakeld voor de verbouwing van je huis en ontstaan er problemen vanwege tekortkomingen of meningsverschillen, of zie je tijdens de opleveringen dingen die niet kloppen? Dan vraag je je waarschijnlijk af welke rechten je hebt. Zeker als je al (deels) betaald hebt hoop je dit goed op te kunnen lossen.

Ruzie met je aannemer tijdens de verbouwing? Dit is de oplossing voor jou.

Plaats direct je vraag

Ben je ontevreden over het werk van de aannemer?

Het hangt af van het type geschil wat je het best kunt doen.  Denk aan geschillen als een te late oplevering door de aannemer, of wanneer de aannemer schade heeft veroorzaakt.

Heb jij een afspraak met de aannemer gemaakt en heeft hij zich hier niet helemaal aan gehouden? Misschien weet jij dan niet precies wat je dan moet doen.

In ieder geval is het goed zo veel mogelijk schriftelijk vast te leggen.  Ook in een later stadium van een verbouwing zou je dat nog kunnen doen. Dan moet je met de aannemer jullie afspraken zo snel mogelijk schriftelijk vast te leggen. Maar in het geval het niet meer vast te leggen valt zijn er andere opties.

In het geval dat de aannemer zijn werk niet goed doet kun je uiteraard eerst proberen het samen op te lossen. Soms helpt het om even aan tafel te gaan zitten met je aannemer en het uit te praten. Eventueel zou je hiervoor een mediator in kunnen schakelen, om het probleem op te lossen.

Kom je er met zo’n gesprek helaas alsnog niet uit, dan zul je de aannemer in gebreke moeten stellen. Dit houdt in dat je een aangetekende brief naar de aannemer stuurt met de mededeling dat hij de werkzaamheden alsnog (goed) moet verrichten binnen een genoemde redelijke termijn. Het moet ook voor de aannemer wel mogelijk blijven natuurlijk. Welke termijn redelijk is, hangt af van de situatie. Meestal is dit zo’n twee weken.

Voorbeeld
Kees heeft zijn huis net laten verbouwen door Jan, maar ontdekt dan een lekkage. Om verdere problemen te voorkomen is het nodig dat de lekkage die Kees heeft snel wordt opgelost door Jan. Een termijn van 48 uur voor Jan om het te repareren zou hier redelijk zijn.

Vind je het nou lastig zelf zo’n brief op te stellen? Hulp inschakelen van een advocaat zou nuttig kunnen zijn en het makkelijker maken voor je.

Wanneer is de aannemer in verzuim?

Wanneer de aannemer na deze ingebrekestelling nog steeds niets doet, dan is hij in verzuim en kan je mogelijk een andere aannemer inschakelen en de kosten die je dan voor de verbouwing maakt verhalen op de aannemer die in verzuim is.

Als er uiteindelijk geen oplossing komt kan je naar de rechter of, als er algemene voorwaarden zijn, naar de geschillencommissie (Raad van Arbitrage voor de bouw of Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken). Dit is vaak sneller en een stuk goedkoper dan een procedure bij de rechtbank

Hoe zit het met betalingen die ik heb gedaan of nog moet doen?

Zorg er zelf wel voor dat je hebt voldaan aan eventuele afgesproken betalingstermijnen of andere verplichtingen. Als je dat niet hebt gedaan is de aannemer niet verplicht de werkzaamheden te voltooien. In het geval je achteraf betaalt kan je -voor het deel dat niet goed is uitgevoerd- je betaling opschorten totdat de aannemer de werkzaamheden heeft verricht. Aangezien de aannemer zelf ook graag betaald wordt kan dit in veel gevallen helpen. Hij zal de gebreken dan zelf herstellen, en de afspraken die jullie gemaakt hebben nakomen.

Schade veroorzaakt door de aannemer tijdens de verbouwing.

In het geval de aannemer schade heeft veroorzaakt, kan je de aannemer aansprakelijk stellen.  Je kunt dan mogelijk schadevergoeding ontvangen.

Het is altijd verstandig juridisch advies te vragen, dan wel hulp te zoeken bij een advocaat. Wil jij dat ook?

Plaats direct je vraag