• 088 - 833 88 88
  • Gratis en vrijblijvende intake
  • 7 dagen per week 08:00 - 22:00

Annulering van mijn ticket wegens corona; hoe krijg ik mijn geld terug?

Annulering van mijn ticket wegens corona; hoe krijg ik mijn geld terug?

Annulering van mijn ticket wegens corona; hoe krijg ik mijn geld terug

Plaats direct je vraag

Positief of negatief reisadvies?

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen landen waar ten tijde van de annulering een negatief, dan wel geen negatief reisadvies gold. Indien er namelijk sprake is van het laatste geval, kan je als consument recht hebben op een vergoeding wegens het tijdsverlies. Los hiervan, geldt voor beide situaties dat je recht hebt op terugbetaling van je ticketprijs indien je vlucht onder de Verordening 261/2004 valt. Als reiziger moet je dit geld binnen 7 dagen terugkrijgen bij een geannuleerde vlucht binnen de EU. Vaak wordt door de maatschappij een reisvoucher aangeboden als compensatie. Het is hierbij goed om te weten dat het niet verplicht is om deze aan te nemen! Je moet namelijk ook de keuze hebben om je vlucht om te boeken, of je betaalde geld terug te krijgen. Lees voor meer informatie over het recht op compensatie deze blog

Reis geboekt bij een tussenpersoon?

Indien je je reis via een boekingskantoor of soortgelijk platform hebt geboekt, zijn er verschillende opties die je hebt, afhankelijk van het feit of je al een e-ticket met ticket- en boekingsnummer van de luchtvaartmaatschappij hebt ontvangen of niet. Indien dit wel het geval is, dan is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk, en zo niet, dan is het boekingskantoor nog verantwoordelijk en dient zij het geld terug te storten of de optie van een andere vlucht aan te bieden.

Vlucht betaald met creditcard?

Het is zeer aan te raden om betalingen van vliegtickets met een creditcard te doen. Een groot voordeel hiervan is namelijk de zogenoemde chargeback-regeling. Deze geeft de mogelijkheid om een betaling te betwisten als de dienst niet is geleverd, zoals het geval is bij het annuleren van een vliegreis. De termijnen en voorwaarden die hierbij gelden verschillen per creditcarduitgever, dus hiervoor dien je hun algemene voorwaarden te raadplegen.

Voorbeeld
Lisa had een vlucht geboekt om even te vluchten van alle coronadrama, maar heeft toch de vlucht geannuleerd, aangezien er in Griekenland code oranje is uitgeroepen waardoor ze amper meer dingen kon ondernemen daar. Ze vraagt zich af of ze het geld van het ticket terug kan krijgen, aangezien ze voor de zekerheid een annuleringsverzekering had afgesloten bij de aankoop.

De waarde van een annuleringsverzekering

Een veelvoorkomende misopvatting is dat een annuleringsverzekering de kosten dekt bij annulering van een vlucht wegens corona-omstandigheden. Dit is bij de meeste verzekeraars echter niet het geval, aangezien zij het coronavirus niet (meer) als onvoorziene omstandigheid bestempelen. De enige situaties waarbij de kosten wel nog voor vergoeding in aanmerking kunnen komen, zijn wanneer je zelf zo ziek bent dat je niet meer in staat bent om te vliegen, een naaste ernstig ziek is, of een andere dergelijke dringende reden bestaat, zoals ontslag bij een vast contract of het moeten maken van een onverwacht herexamen.

Zoals het blijkt uit het voorgaande, heb je als consument vele rechten bij het annuleren van een vlucht door een vliegtuigmaatschappij, en in iéder geval dus recht op teruggave van je betaalde geld. Indien je er niet uitkomt met je vluchtmaatschappij, kan je je altijd nog richten tot de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT), een claimorganisatie, of kan je zelf naar de rechter stappen. Het is daarbij aan te raden een advocaat in handen te nemen. Neem gerust contact met ons op als je interesse hebt in iemand die je begeleidt in dit traject of voor ander juridisch advies.

Plaats direct je vraag