7 dagen, 8.00-22.00 uur 088-8338888
088-8338888Gratis en vrijblijvende intake 7 dagen per week 8.00-22.00 uur

Wanneer heb ik recht op compensatie van een vliegmaatschappij en wat als dit geweigerd wordt?

Gepubliceerd:

Wanneer je een vliegreis maakt, hoop je natuurlijk dat alles soepel verloopt. Helaas is dit niet altijd het geval. Iedereen kent wel voorbeelden van een reis waarbij van alles misging. Gelukkig kan je in veel gevallen een compensatie krijgen van de vliegmaatschappij, ze zijn hier immers toe verplicht. Hoe regel je dit en wat als de vliegmaatschappij je geen geld terug wil geven?

Wanneer heb ik recht op compensatie van een vliegmaatschappij en wat als dit geweigerd wordt?

 

Plaats direct je vraag

Europese regeling voor compensatie vliegreizen

De Europese Verordening 261/2004 regelt in welke gevallen vliegtuigpassagiers recht hebben op een vergoeding. Ook staat hierin hoe hoog de vergoedingen moeten zijn. Deze vergoeding kan oplopen tot 600 euro. Daarnaast kan je ook recht hebben op terugbetaling van het vliegticket, een nieuwe vlucht of op een hotelovernachting bijvoorbeeld.

Deze verordening is alleen van toepassing op vluchten die vanuit de Europese Unie vertrekken of wanneer een vlucht van een Europese vliegmaatschappij buiten de EU vertrekt en aankomt in de EU. De regels gelden niet als je gratis of met personeelskorting reist.

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) is in Nederland verantwoordelijk voor de handhaving van de regels uit de Verordening.

Waar heb ik recht op als mijn vlucht is vertraagd?

Wanneer je vlucht is vertraagd, heb je niet in alle gevallen recht op een vergoeding. Dit is echter anders als de vertraging meer dan drie uur duurt en er geen sprake is van bijzondere omstandigheden. Van belang is ook hoe lang de vlucht is. Is de vlucht bijvoorbeeld minder dan 1.500 kilometer? Dan heb je recht op 250 euro. Is de vlucht langer dan 3.500 kilometer? Dan heb je recht op maar liefst 600 euro.

Wanneer de vertraging langer duurt dan vijf uur, heb je de mogelijkheid om te kiezen voor een vervangende vlucht. Tevens kan je de vlucht annuleren. In het eerste geval moet de vliegmaatschappij tegen dezelfde prijs een andere vlucht regelen. Zit je in een lagere klasse dan geboekt? Dan heb je recht op compensatie. Als je de vlucht annuleert, moet de vliegmaatschappij het bedrag van het vliegticket terugbetalen. Daarbovenop moet er ook compensatie geboden worden.

Bij lange vertragingen dient de vliegmaatschappij ook regelen dat je in een hotel kan overnachten en eten en drinken krijgt. Tevens moet onder andere het vervoer naar het hotel verzorgd worden.

Voorbeeld
Omar vliegt van New York naar Barcelona met een Europese luchtvaartmaatschappij. Zijn vlucht is echter 6 uur vertraagd. De vliegmaatschappij heeft een vervangende vlucht geregeld. Omar wil echter liever de vlucht annuleren en nog een paar dagen in New York blijven. In dat geval moet Omar de prijs van zijn vliegticket terugkrijgen én heeft hij recht op een compensatie van 600 euro, omdat de vlucht langer dan 3.500 kilometer is.

Helaas heb je niet in alle gevallen recht op een financiële compensatie voor vertraging van een vlucht. Zoals genoemd is dit het geval als er sprake is van ‘buitengewone omstandigheden’. De verordening legt definieert die omstandigheden als volgt: “Dergelijke omstandigheden kunnen zich met name voordoen in gevallen van politieke onstabiliteit, weersomstandigheden die uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen die gevolgen hebben voor de vluchtuitvoering van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert.” Kort gezegd heb je geen recht op compensatie als er sprake is van overmacht. Wanneer er een technisch probleem aan het vliegtuig is, geldt dit meestal niet als buitengewone omstandigheid.

Voorbeeld
Sanne moet 4 uur op wachten op haar vertraagde vlucht van Amsterdam naar Dubai. De reden voor de vertraging is dat er hevige sneeuwbuien in het land zijn. Helaas heeft Sanne geen recht op compensatie, omdat er sprake is van buitengewone omstandigheden. Op de terugweg naar Amsterdam heeft ze wéér pech. De vlucht is 3 uur vertraagd, omdat het vliegtuig motorproblemen heeft. In dat geval heeft ze wel recht op een compensatie van 600 euro. Dit is namelijk geen overmacht situatie.

Waar heb ik recht op als mijn vlucht gewijzigd of geannuleerd is?

Bij wijzigingen van de vluchttijden heb je onder bepaalde voorwaarden recht op een vergoeding. Deze vergoeding kan wederom oplopen tot 600 euro. Je kan al recht hebben op een vergoeding als je vluchttijd met een uur is gewijzigd. De vluchten kunnen meer dan twee weken van tevoren gewijzigd worden, zonder gevolgen voor de vliegmaatschappij. In de algemene voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij staat meestal meer over gewijzigde vluchten.

Is je vlucht helemaal geannuleerd en is dit korter dan twee weken voor de vlucht gebeurd? Dan moet je het bedrag van het ticket terugkrijgen. Dan heb je echter geen andere vlucht, wat erg vervelend is. Daarom kan je er ook voor kiezen om een vervangende vlucht te eisen. In dat geval krijg je niet het aankoopbedrag van je ticket terug. Daarbij kan je nog steeds recht hebben op een vergoeding.

Wat als mijn vlucht overboekt is?

Het gebeurt tegenwoordig steeds vaker dat er meer vliegtickets verkocht worden dan er plaats is in het vliegtuig. Wanneer dit tot gevolg heeft dat je niet mee kan, voelt dit natuurlijk uiterst onrechtvaardig. Hierdoor heb je op basis van de Europese regels recht op zowel teruggave van het aankoopbedrag van het ticket als een financiële compensatie die wederom 600 euro kan bedragen bij lange vluchten.

Wat kan ik doen als mijn bagage is vertraagd of verloren?

Als je zelf wel aankomt op de vakantiebestemming, maar je bagage niet, is dat vanzelfsprekend een erg naar begin van de vakantie. Soms krijg je de koffer een paar dagen later opgestuurd, maar in de ergste gevallen is deze verloren of ernstig beschadigd. Wat kan je in zulke situaties claimen bij de vliegmaatschappij en hoe pak je dat aan?

Het Verdrag van Montreal en de Europese Verordening 889/2002 regelen de aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen bij problemen rondom de bagage.

Als je bij aankomst op de luchthaven iets mis is met de bagage, is het essentieel om dit te melde bij de servicebalie. Deze zal je dan vragen een PIR-formulier (Property Irregularity Report) in te vullen. In dit formulier vul je in waar je de eventueel vertraagde bagage wilt ontvangen. Wanneer je bagage beschadigd is, omschrijf je de beschadigingen in het PIR-formulier. Het is aan te raden om ook foto’s te maken van de beschadigingen.

Voor de tijd die je zonder bagage zit, mag je dingen zoals ondergoed en toiletartikelen kopen en de kosten claimen bij de vliegmaatschappij. Bewaar de bonnetjes hiervoor goed.

Is de koffer na drie dagen nog niet gevonden? Dan vul je een Baggage Inventory formulier in. Je verwijst hierin naar het PIR-formulier en geeft ook aan wat er in de koffer zit. De vliegmaatschappij heeft dan 21 dagen de tijd om de koffer te vinden. Lukt dat niet, dan kan je een vergoeding voor de inhoud van de koffer claimen.

Hoe dien je zo’n claim dan in? In beginsel claim je schriftelijk rechtstreeks bij de vliegmaatschappij. Meestal kun je dat via hun site doen. Wees bewust van het feit dat je niet oneindig de tijd hebt om de claim in te dienen. Voor een vertraagde koffer geldt een termijn van drie weken en voor een beschadigde koffer geldt een termijn van een week. De claim kan je ook indienen bij de verzekeraar of bij de reisorganisatie.

Wat kan ik doen als de vliegmaatschappij geen compensatie geeft?

Wanneer je om teruggave van het aankoopbedrag van het vliegticket of om compensatie vraagt, kan de vliegmaatschappij dit weigeren. Dit kan zo zijn als je simpelweg niet voldoet aan de voorwaarden om compensatie te ontvangen. Check dan ook of je hieraan voldoet. Op de website van de ILT kun je nagaan of je vlucht vertraagd of geannuleerd is door buitengewone omstandigheden. Als dat zo is, heb je geen recht op compensatie en mag de maatschappij compensatie weigeren.

Heb je recht op compensatie, maar krijg je die niet? Dan kan je een klacht indienen bij de ILT, de organisatie de vliegmaatschappijen houdt aan de Europese regelgeving. Hiervoor staat er een klachtenformulier op de site van de ILT. De ILT kan dan vervolgstappen nemen om te zorgen dat je toch gecompenseerd wordt. Voor het overtreden van de compensatieregeling deelt de ILT ook boetes uit aan de vliegmaatschappijen.

Wat kan een advocaat voor me doen als ik problemen heb met de vliegmaatschappij?

Ten eerste kan een advocaat je helpen beoordelen of je recht hebt op compensatie. Deze kan je hulp bieden bij het verzamelen van documenten en uiteindelijk ook bij het claimen bij de luchtvaartmaatschappij door een brief te sturen. Als compensatie geweigerd wordt, kan een advocaat contact met de het bedrijf op nemen om het alsnog voor elkaar te krijgen. Lukt dat niet, kan deze je ook bijstaan bij het indienen van een klacht bij de ILT. Als een gang naar de rechter nodig is, staat de advocaat je bij in het proces. Het is dus zeer verstandig om advies te vragen aan een jurist als je een probleem hebt met een luchtvaartmaatschappij.

Leg direct je vraag voor aan een advocaat

Direct hulp nodig?

Of bel gratis (8.00-22.00,
7 dagen per week):
Of laat ons terugbellen:

Hoe maak ik een goede opdracht aan?

FAQ
Tips & tricks
Support