7 dagen, 8.00-22.00 uur 088-8338888
088-8338888Gratis en vrijblijvende intake 7 dagen per week 8.00-22.00 uur

De dupe van de slimme meter? Zo krijg jij je geld terug!

Gepubliceerd:

De slimme meter is de afgelopen weken veel in het nieuws geweest. De ongeveer 850.000 slimme meters die in de Nederlandse meterkasten hangen blijken helaas een beetje te slim te zijn. In werkelijkheid kunnen zij een stuk meer meten dan het daadwerkelijke verbruik, wat voor jou thuis een hogere energierekening betekent. Wat te doen? Wij zochten het uit!

De dupe van de slimme meter? Zo krijg je je geld terug?

Hoogbegaafde meter

De slimme meter is in een heleboel Nederlandse meterkasten geplaatst omdat deze zorgvuldiger zou meten. Hierdoor zou men meer inzicht krijgen in hun energieverbruik. Helaas blijkt nu uit onderzoek van de Universiteit Twente dat de slimme meter veel meer meet dan het daadwerkelijke verbruik. Energiebronnen die zich in huis bevinden, zoals de opladers van mobiele telefoons, kunnen de slimme meters beïnvloeden. Hierdoor kan de stand op de meterkasten tot zes keer hoger uitvallen dan het daadwerkelijke energieverbruik, wat vervolgens een torenhoge energierekening betekent.

Uit het onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat sommige slimme meters onjuiste metingen doorgeven, die zelfs tot 582% hoger zijn dan het werkelijke energieverbruik (bron: RTL Nieuws, 2017).

Reject

Wil je geen slimme meter? Dan kan je het plaatsen van de slimme meter in je huis weigeren en behoud je jouw eigen energiemeter. Let wel op, je kunt dan ook geen gebruikmaken van nieuwe diensten en toepassingen om je energie te besparen. Daarnaast moet je ook steeds zelf je eigen meterstanden doorgeven.

Communicatief niet vaardig

Is je oude meter aan vervanging toe? Dan zal de meter die je ontvangt een slimme meter zijn. Ben je tegen het feit dat de slimme meter je informatie meteen doorspeelt naar de energieleverancier zonder dat jij dit voor jezelf kan houden en zelf kan doorgeven? Dan ontvang je geen slimme meter, maar een digitale meter zonder communicatiemogelijkheden, die niet op afstand uit te lezen is.

Kosten

Besluit je, nadat je de slimme meter hebt geweigerd, dat je deze toch eigenlijk wel wilt hebben? Dan kun je op een later tijdstip alsnog de slimme meter aanvragen. Je netbeheerder mag dan wel kosten in rekening brengen voor de slimme meter.

Bewijs verzamelen

Heb je een slimme meter in je kast hangen en vind je dat je meterstanden onverklaarbaar hoog zijn? Dan moet je kunnen aantonen dat je meterstanden hoger zijn dan zij waren, voordat de slimme meter geplaatst is. Leg je rekeningen van voor en na de plaatsing van de slimme meter naast elkaar en kijk of je kosten meer zijn geworden.

Ijken

Wanneer de slimme meter daadwerkelijk hoger rekent kun je jouw meter omruilen. Helaas zitten daar wel kosten aan verbonden. Wat je ook kunt doen is je buizen laten controleren door een monteur. Als niets mis blijkt te zijn met je buizen kun je jouw slimme meter laten ijken. Hier zit wel een risico aan, want wanneer niets mis blijkt te zijn met je meter moet je zelf de kosten voor het ijken (tussen de 300 en 700 euro) neerleggen.

Je energiekosten voor je energieleverancier

Wanneer je kunt aantonen dat je na de plaatsing van de slimme meter significant meer bent gaan betalen voor je energie, maar niets meer bent gaan gebruiken (als in: je bent niet een kleine wietplantage in je zolderkamer begonnen die veel warmte en licht nodig heeft) kun je hiermee naar je energieleverancier stappen. Tezamen met een advocaat met een specialisatie in het energierecht en consumentenrecht kun je een dossier opmaken met betrekking tot de extra kosten die je gemaakt hebt door je slimme meter, welke kosten je vervolgens bij je energieleverancier kan verhalen.

Ben jij de dupe van de slimme meter? Heb jij na plaatsing van de slimme meter structureel hogere energiekosten? Tezamen met een advocaat kun je jouw geld terugvorderen bij de energieleverancier, of zelfs een nieuwe slimme meter vorderen.

Klik hier voor een professionele advocaat. »»

Direct hulp nodig?

Of bel gratis (8.00-22.00,
7 dagen per week):
Of laat ons terugbellen:

Hoe maak ik een goede opdracht aan?

FAQ
Tips & tricks
Support