Plaats direct je vraag
Leveringsvoorwaarden
Vaak zijn veel dingen die mogelijk kunnen misgaan tussen afnemer en leverancier vastgelegd in de leveringsvoorwaarden. Hiermee ben je als afnemer akkoord gegaan en daarom zullen die voorwaarden in geval van conflict gelden. Voorbeelden van situaties die meestal in leveringsvoorwaarden zijn vastgelegd:
- Levertijd
- Annulering van bestellingen
- Overmacht
- Retourneren
Mijn leverancier weigert nog te leveren, wat kan ik doen?
Nadat je de leveringsvoorwaarden hebt nagekeken en het blijkt dat jij in je recht staat is de eerste stap om de leverancier in gebreke te stellen. Dit laat je schriftelijk weten. Iemand in gebreke stellen is wettelijk verplicht en houdt in dat je de leverancier de kans geeft om zijn fout te herstellen en alsnog te leveren. Als een leverancier niet reageert op de ingebrekestelling dan is hij in verzuim.
Mijn leverancier heeft beschadigde producten geleverd, wat nu?
In dit geval zijn ook de leveringsvoorwaarden weer van belang. Wat is hierover afgesproken? Als producten beschadigd zijn door bijvoorbeeld een derde of door overmacht dan wordt een zaak ingewikkelder. In geval van overmacht is het namelijk eigenlijk ‘niemands’ schuld. Daarnaast zorgt schade veroorzaakt door een derde partij ook voor moeilijkheden, wie is hiervoor aansprakelijk?
Als het conflict niet kan worden opgelost, schakel dan een advocaat in voor advies. Voordat je naar de rechter stapt kan je het beste in overleg met een advocaat, die op de hoogte is van de regels, te bepalen wat de beste aanpak is om tot een overeenstemming te komen met je leverancier. Het is in sommige gevallen bijvoorbeeld mogelijk om naar de Geschillencommissie te stappen. Dit kan echter alleen als de leverancier waarmee je in conflict bent hierbij is aangesloten. Als laatste optie kan je een procedure bij de rechter starten. Laat je bijstaan door een advocaat.
Heb je een conflict met een leverancier en lukt het niet om er samen uit te komen? Een gespecialiseerde advocaat weet raad.