Mijn werkgever heeft een vaccinatieplicht ingesteld; is dit toegestaan?

Mijn werkgever stelt vaccinatieplicht in

Het recht om zelf te kiezen voor je vaccinatie

Om voorop te stellen is vaccinatie in ons land vrijwillig. Dit betekent dus ook dat je als werkgever je werknemer niet verplicht kan stellen om het coronavaccin te nemen voor het verschijnen op de werkvloer. Het recht om zelf te kiezen voor je vaccinatie is afgeleid van het recht op onaantastbaarheid van het lichaam in de zin van artikel 11 van de Nederlandse grondwet en het recht om zelf te beschikken over je lichamelijke integriteit in de zin van artikel 8 van het Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens (8 EVRM). Als een werkgever inbreuk wil maken op een grondrecht, is er een wettelijke grondslag vereist. Deze wettelijke grondslag is er tot heden toe nog niet voor het verplicht laten vaccineren tegen corona.

Heeft je werkgever recht op informatie over jouw vaccinatiestatus?

Een werkgever mag je dus niet verplichten je te vaccineren. Maar wat een werkgever ook niet mag doen, is vragen of je wel of niet bent gevaccineerd. Dit is namelijk privéinformatie, aangezien het informatie betreft over je gezondheid. Gegevens over je gezondheid zijn volgens de AVG aan te merken als bijzondere gegevens. Verwerking hiervan is in principe niet toegestaan. Dit verbod op het vragen naar je vaccinatiestatus geldt niet voor de bedrijfsarts. Deze mag hiernaar vragen bij een goede reden, zoals het werken met kwetsbare mensen. Wel mag je als werknemer vervolgens zelf beslissen of je antwoord geeft op de vraag van de bedrijfsarts. Wanneer je er als werknemer voor kiest wel antwoord te geven, is het goed om te weten dat de bedrijfsarts het gegeven antwoord niet mag delen met je werkgever. Wat een werkgever ook niet mag doen, is het verplaatsen van werknemers vanwege hun vaccinatiestatus. Of een werkgever je mag ontslaan, hangt af van verschillende factoren. Het is in ieder geval goed om te weten dat je als werknemer redelijk veel rechten hebt tegenover je werkgever bij onderwerpen rondom het coronavirus.

Tess wil zich op grond van religieuze redenen niet laten vaccineren. Ze is hier erg stellig in en laat zich door niets of niemand ompraten. Haar hele leven werkt ze al in de kapperszaak bij haar om de hoek. Dit werk is haar liefde en passie en ze doet dit het liefst nog haar leven lang. Op een middag stuurt haar werkgever Johnny in de WhatsApp groep dat hij iedereen verplicht om zich te laten vaccineren, en dat hij de werkgevers bij weigering zal ontslaan. Tess doet enig onderzoek en ontdekt dat Johnny dit niet mag doen. Als ze Johnny hier echter op aanspreekt, zegt hij zich niets aan te trekken van de wet. Hij doet lekker wat hij zelf wil, het is immers zijn kapperszaak. Tess wil haar baan echt niet kwijt en vraagt zich af of ze iets kan ondernemen.

Onenigheid tussen werkgever en werknemer wegens vaccinatie

Het kan natuurlijk zo zijn dat je werkgever en jij een andere mening hebben over het vaccineren of samen ergens niet uitkomen, of dat je werkgever je toch verplicht je te laten vaccineren. Je kan dan naar de rechter gaan die aan de hand van de volgende drie toetsen zal beoordelen of de verplichting van je werkgever om je te laten vaccineren redelijk is geweest en of je deze moet opvolgen:

• Noodzakelijkheidscriterium: is de coronavaccinatie vereist om het doel van het tegengaan van coronabesmetting op de werkvloer te behalen?
  • Subsidiariteitscriterium: is er een minder ingrijpend middel om het gewenste doel te behalen?
  • Proportionaliteitscriterium: hoe verhoudt het middel van verplichte vaccinatie zich tot de belangen van de werknemer?

Als je ervoor kiest om de weg naar de rechter te bewandelen, is het slim om hierbij een advocaat in handen te nemen. Deze heeft ervaring met deze zaken en arbeidsrelaties en kan je helpen met een goede voorbereiding op de rechtszaak. Een andere manier om het conflict op te lossen, is via de weg van mediation. Wij kunnen je helpen met het vinden van een geschikte mediator voor jouw zaak.