7 dagen, 8.00-22.00 uur 088-8338888
088-8338888Gratis en vrijblijvende intake 7 dagen per week 8.00-22.00 uur

Wanbetalende opdrachtgever? Zo krijg jij als zzp’er je factuur betaald!

Gepubliceerd:

Als jij een klus hebt gedaan voor een opdrachtgever stuur je netjes zo snel mogelijk je factuur. Je opdrachtgever is helaas een stuk trager met betalen. Komt dit je bekend voor? Risico van het vak zeggen ze? Toch niet helemaal. Wij geven je tien tips om je factuur betaald te krijgen als zzp’er. Kan jij lekker je kerstcadeaus gaan kopen.

Ben je nog geen zzp’er en ben je benieuwd naar de voor- en nadelen over het zzp’er zijn? Lees dan onze blog: Snel geld verdienen? Neem ontslag en ga als zzp’er voor je baas aan de slag.

Wanbetalende opdrachtgever? Zo krijg jij als zzp'er je factuur betaald!

1. Termijn verstrijkt niet na dertig dagen

In Nederland is de algemeen gehanteerde betalingstermijn dertig dagen. Doordat het tijd kost om geld van de ene (zakelijke) rekening naar de andere (zakelijke) rekening over te maken, kost het gemiddeld zo’n 42 dagen voordat het geld op je rekening staat. Ga dus niet meteen als de dertig dagen zijn verstreken, herinneringen en aangetekende brieven sturen. Dat kost jou als zzp’er tijd en geld en vaak is het geld dan al onderweg.

2. Reminder

Wanneer het geld na 42 dagen nog niet binnen is, kan je een herinnering sturen. Wordt deze herinnering ook niet betaald? Onderneem dan op tijd actie. Via een incassobureau kan je een incasso laten sturen naar je opdrachtgever. Als zzp’er kun je deze kosten vorderen van de opdrachtgever, je hoeft deze dus niet zelf te betalen. Besluit je geen incassobureau in te schakelen, dan heb je nog steeds recht op vergoeding van de incassokosten.

Uit onderzoek van incassobureaus bleek dat zo’n 80 procent van alle zzp’ers met wanbetalers kampt. Een op de zes zzp’ers moet langer dan 45 dagen wachten op betaling van zijn factuur. Één vijfde van hen wacht zelfs meer dan zestig dagen (bron: Financieele Dagblad, 2016).

3. Werken voor de overheid

Wil je opdrachtgever van de wettelijke betalingstermijn van dertig dagen afwijken? Dan mag dit tot een maximumtermijn van zestig dagen. Hiervan mag alleen worden afgeweken wanneer dit voor beide partijen niet nadelig is. In het geval dat je opdrachtgever de overheid is, geldt dat de betalingstermijn altijd dertig dagen moet zijn en hier niet van afgeweken mag worden.

4. Op tijd betaald worden begint bij jezelf

Werk je vaker voor deze opdrachtgever en merk je dat hij vaker niet op tijd betaald? Maak daar dan afspraken over. Blind vertrouwen op elkaar leidt vaak tot problemen. Denk er daarom aan om deze afspraken schriftelijk vast te leggen, zodat je opdrachtgever hier niet vanaf kan wijken en later niet kan opperen niets van de afspraken af te weten.

5. Eisenpakket van de Belastingdienst

Zorg dat je factuur voldoet aan de regels die de wet stelt. De belastingdienst heeft een aantal eisen opgesteld waar je factuur aan moet voldoen, wil je opdrachtgever gebruik kunnen maken van btw-aftrek. Wanneer je factuur niet voldoet aan de vereisten, zal de Belastingdienst de belasting aan je opdrachtgever niet uitbetalen. Je opdrachtgever zal er dus zeker van zijn dat je factuur aan alle vereisten voldoet, voordat hij hem betaald.

6. Belastingaftrekbaar

Daarnaast kan je opdrachtgever zelf ook eisen stellen aan je factuur. Wanneer je factuur niet aan de regels, die jullie samen overeen zijn gekomen, voldoet, heeft je opdrachtgever het recht je factuur retour te sturen. Hierdoor zal je betaling vertraging oplopen. Zorg er dus voor dat je weet welke regels dit zijn en dat je factuur hieraan voldoet.

7. Solvabiliteitscheck

Wanneer je in zee gaat met een nieuwe opdrachtgever is het verstandig om te checken of hij een kredietwaardig is. Heeft hij een goedlopend bedrijf? Is het bedrijf al een tijdje aan de gang? Geeft hij blijk van kredietwaardigheid? Het feit dat de opdrachtgever wel het geld heeft om jouw facturen te voldoen is namelijk al één zorg minder.

8. Stuur je factuur in pdf

Je mag je factuur via e-mail versturen in een pdf-, excel- of worddocument, of op een andere manier die je met je opdrachtgever bent overeengekomen. Het allerbest kan je je facturen via een pdf-bestand versturen. Wanneer je opdrachtgever het niet zo goed met je voor heeft en jij stuurt je facturen via een worddocument, zou hij theoretisch gezien de data en bedragen op een, voor hem, voordelige manier kunnen veranderen.

9. Voed je opdrachtgever op

Je opdrachtgever kan gaan reageren op jouw gedrag. Stuur jij je facturen vaak te laat? Dan kan je erop rekenen dat je opdrachtgever de facturen ook te laat betaalt. Stuur jij altijd vijf aanmaningen? Dan kan je er vergif op innemen dat je opdrachtgever bij aanmaning één nog niet het vuur aan de schenen voelt. Stuur daarom altijd op tijd je facturen en stuur je aanmaningen nooit onder de naam ‘eerste aanmaning’.

10. Gelijk oversteken

Natuurlijk sluiten we af met dé manier om dit alles te omzeilen, namelijk: je vooraf laten uitbetalen. Wanneer je je opdrachtgever vooraf laat betalen toon je leiderschap, want je stelt je eigen voorwaarden. Als je opdrachtgever echt van jouw diensten gebruik wil maken en kredietwaardig genoeg is, zal hij geen moeite hebben om jou vooraf te betalen. Technisch gezien is het niet eens vooraf betalen. Jij biedt je diensten aan en je opdrachtgever betaalt jou daarvoor. 

Lukt het niet om je werkgever te laten betalen en weigert je werkgever de incassokosten te betalen? Betaalt je werkgever stelselmatig te laat en ben je het nu echt zat? Via ons kan je een incassoadvocaat in de arm nemen. Bij een incassoadvocaat kan je terecht voor een ‘gewone’ incassozaak, maar ook voor ingewikkelde procedures met grensoverschrijdende opdrachtgevers en lastige debiteur-crediteur relaties. 

Direct hulp nodig?

Of bel gratis (8.00-22.00,
7 dagen per week):
Of laat ons terugbellen:

Hoe maak ik een goede opdracht aan?

FAQ
Tips & tricks
Support