7 dagen, 8.00-22.00 uur 088-8338888
088-8338888Gratis en vrijblijvende intake 7 dagen per week 8.00-22.00 uur

Wat zijn uw rechten bij een geannuleerde vliegreis door het coronavirus?

Gepubliceerd:

Door het coronavirus worden veel vluchten naar het buitenland geannuleerd. Om te voorkomen dat reisorganisaties door de coronacrisis failliet gaan, krijgen reizigers vaak een tegoedbon aangeboden (‘voucher’) in plaats van restitutie van hun geld. Lees hier wat u mag verwachten als u een dergelijke voucher aangeboden krijgt en wat uw rechten zijn.

Wat zijn uw rechten bij een geannuleerde vliegreis door het coronavirus?

Plaats direct je vraag

Corona voucher bij geannuleerd vliegticket accepteren?

Juridisch gezien hoeft u een corona voucher niet te accepteren. Op grond van de wet zou u namelijk uw geld terug moeten krijgen als een reisorganisatie zelf een vakantie annuleert. Echter, omdat het coronavirus een unieke situatie betreft zal dit wettelijke uitgangspunt niet altijd geheel opgaan. Daarom is het meestal verstandig een voucher wel te accepteren. Veel maatschappijen verkeren door het coronavirus in zwaar weer en faillissement zorgt alleen maar voor meer gedupeerde reizigers. Losse aanbieders hanteren in veel gevallen eigen voorwaarden ten aanzien van de vouchers, welke soms ook afwijken van de voorwaarden die gelden. U dient de voorwaarden dan ook goed door te nemen en te bepalen of deze voorwaarden voor u haalbaar zijn. Zo voorkomt u een discussie op een later moment.  

Recentelijk wordt er daarentegen wel ingegrepen als luchtvaartmaatschappijen weigeren hun klanten terug te betalen bij een geannuleerde vlucht. De grote hoeveelheid aan klachten van reizigers was reden voor de toezichthouder Inspectie Leefmilieu en Transport (ILT) om in te grijpen. Luchtvaartmaatschappijen moeten bij annulering van een vlucht binnen 7 dagen overgaan tot terugbetaling van de tickets. Ook in geval er een voucher wordt aangeboden, blijf je als passagier recht houden op terugbetaling van de ticketkosten.  

Uitkering tegoed door een garantiefonds bij faillissement luchtvaartmaatschappij?

Luchtvaartmaatschappijen hebben geen garantiefonds. Dit betekent dat u geen recht heeft op terugbetaling van uw vouchers, mocht de luchtvaartmaatschappij in de tussentijd failliet gaan.  

Bijbetalen bij het boeken van een nieuwe reis van een corona voucher?

Het is mogelijk dat reizen later duurder worden nadat de reisbranche een hele tijd stil heeft gelegen door het coronavirus. Er mag in dat geval van de consument verwacht worden dat het verschil in ticketprijs wordt bijbetaald. Dit is zo omdat u in principe een nieuwe overeenkomst sluit. Als het aanbod meer geld kost dan de waarde van de voucher, is de keuze aan de consument om het aanbod te accepteren en het verschil bij te betalen. In geval de extra kosten gezien kunnen worden als schade, dan gaat het om gevolgschade die wegens een beroep op overmacht waarschijnlijk ook niet verhaald kan worden op een reisorganisatie.  

Vragen over de gevolgen van het coronavirus voor uw vliegreis? Wij beantwoorden al uw vragen.

Is uw reis geannuleerd en vraagt u zich af of u recht heeft op een voucher of teruggave van uw geld? Wilt u weten of u naar de rechter kunt stappen of heeft u andere vragen omtrent juridische gevolgen van het coronavirus? Neem dan contact met ons op. Ons netwerk van Advocaatzoeken bestaat uit ervaren advocaten en juristen die u verder kunnen helpen.  

Plaats direct je vraag

Direct hulp nodig?

Of bel gratis (8.00-22.00,
7 dagen per week):
Of laat ons terugbellen:

Hoe maak ik een goede opdracht aan?

FAQ
Tips & tricks
Support