7 dagen, 8.00-22.00 uur 088-8338888
088-8338888Gratis en vrijblijvende intake 7 dagen per week 8.00-22.00 uur

Goederenrecht - Energiecontracten

De energiemarkt is tegenwoordig een geliberaliseerde markt, dus marktwerking speelt een grote rol. Dit heeft voor- en nadelen.

Het gebeurt regelmatig dat mensen ongewenst aan contracten met een energiemaatschappij vastzitten of dat er oplichterij plaatsvindt. Als gevolg hiervan kunnen de kosten hoog oplopen. Een gespecialiseerde advocaat biedt hulp.

Leg direct je vraag voor aan een advocaat

Advocaat Energiecontracten

Mijn energiecontract is overgezet naar een andere leverancier zonder dat ik hiervoor toestemming heb gegeven, wat kan ik hiertegen doen?

Het gebeurt regelmatig dat energiemaatschappijen telefonisch klanten proberen te werven. Ze doen dan telefonisch een aanbod waarmee ze hopen dat je overstapt van energieleverancier en op het moment dat je ermee instemt dat ze je wat informatie toesturen zit je soms al aan een contract verbonden zonder dat je dit wil. Als je dan niet tijdig opzegt zit je hieraan vast.

Energiemaatschappijen mogen niet zomaar jouw energiecontract overzetten zonder dat je hiervoor toestemming hebt gegeven en zeker wanneer je als bedrijf grote hoeveelheden energie verbruikt dan kan het een hoop geld kosten wanneer je in een ongunstiger contract bent beland. Daarnaast krijg je te maken met een opzegvergoeding bij een contract voor bepaalde tijd en dit kan hoog oplopen bij een zakelijk energiecontract. In het geval dat dit gebeurt dan kan je hiermee naar de rechter gaan. Vraag de energieleverancier om een bewijsstuk waaruit blijkt dat jij toestemming hebt gegeven dat er een contract wordt afgesloten. Bewaar zelf ook al het bewijs dat je hebt om aan te tonen dat het contract zonder jouw toestemming is afgesloten zorgvuldig. Een advocaat kan je in dit soort gevallen goed helpen omdat hij goed op de hoogte is van de wetten en regels die gelden op het gebied van energierecht zodat je rechten goed en snel beschermd kunnen worden en een conflict snel opgelost kan worden.

Ik moet een enorme schadevergoeding betalen vanwege diefstal van energie, wat nu?

Het gebeurt regelmatig dat mensen met bijvoorbeeld een hennepkwekerij energie aftappen buiten de meter om. Dit doen ze omdat de kans anders groot is dat de hennepkwekerij ontdekt wordt vanwege het abnormaal hoge verbruik van energie. Wanneer een energiebedrijf erachter komt dat er energie buiten de meter is afgetapt dan kan dit je een hoop geld kosten. Ze kunnen dan de energie die je buiten de meter om hebt afgetapt aan je doorberekenen vanwege diefstal van energie.

Als je wordt beschuldigd van diefstal van energie is het aan te raden om een advocaat in te schakelen. Energie wordt gezien als een goed en daarom valt diefstal van energie onder artikel 310Sr. Als je dit artikel overtreedt dan pleeg je een misdrijf en kan je in het ergste geval vier jaar gevangenisstraf opgelegd krijgen. Een gespecialiseerde advocaat kan je bijstaan om te zorgen dat het bedrag aan energiekosten dat je moet betalen zo laag mogelijk wordt en dat de straf die je opgelegd kan krijgen minimaal wordt.

Voorbeeld
Tim en Katja hebben een wietplantage op zolder. Om te zorgen dat deze wietplantage niet ontdekt wordt door de politie vanwege het hoge energieverbruik hebben ze de energie zodanig omgeleid dat een deel van de energie buiten de meter om wordt afgetapt. De buren hebben het vermoeden dat Tim en Katja een wietplantage hebben en maken een melding bij de politie. Als de politie komt kijken bij Tim en Katja ontdekken ze de wietplantage. Ook ontdekken ze dat er energie buiten de energiemaatschappij om is afgetapt. De energiemaatschappij eist hiervoor een terugbetaling van de gestolen energie en Tim en Katja worden beschuldigd van diefstal van energie.

Ik ben aan de deur benaderd en nu is mijn energiecontract overgezet, hoe kom ik hiervan af?

Als je energiecontract ongewenst is overgezet dan zijn er een aantal mogelijkheden om hiervan af te komen. Neem in elk geval direct contact op met je nieuwe energieleverancier door middel van een aangetekende brief, waarin je kenbaar maakt dat je wilt dat de overstap onmiddellijk wordt teruggedraaid. Als je via de telefoon of aan de deur bent benaderd heb je waarschijnlijk geen schriftelijk bewijs waarmee je kan aantonen dat je geen toestemming hebt gegeven voor de overstap. In het geval dat je telefonisch bent benaderd, vraag dan de energieleverancier om de opname van het telefoongesprek.

Je hebt ook een wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen. Deze bedenktijd gaat in vanaf het moment dat je de bevestiging van je energieleverancier ontvangt. Zorg dus dat je binnen deze tijd bekend maakt bij de nieuwe energieleverancier dat je het er niet mee eens bent dat je contract is overgezet en dat je dit graag terugdraait. Het is aan te raden om een contract schriftelijk op te zeggen via een aangetekende brief, zo heb je altijd schriftelijk bewijs om te kunnen aantonen dat je het contract binnen de wettelijke bedenktijd hebt opgezegd.

Indien de energieleverancier niet akkoord gaat met jouw opzegging, schakel dan een advocaat in om dit conflict snel en goed op te lossen. Een advocaat is goed op de hoogte van de rechten die je hebt en kan daarom met de juiste argumenten en handelingen zorgen dat het contract wordt teruggedraaid en de kosten zo laag mogelijk blijven of vergoed worden door de energieleverancier. Daarnaast kan je contact opnemen met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en met de Geschillencommissie Energie.

Ik heb een betalingsachterstand en mijn energiecontract is zomaar opgezegd, wat nu?

Een energieleverancier mag niet zomaar je energie afsluiten. Als je een betalingsachterstand hebt dan moet je leverancier je hier eerst van op de hoogte stellen door middel van een betalingsherinnering. De energieleverancier is verplicht om je in deze herinnering op de hoogte te stellen van de mogelijkheden op het moment dat je de energierekening niet meer kunt betalen, namelijk dat afsluiting kan worden voorkomen door je aan te melden bij schuldhulpverlening. Als je hierna nog steeds niet betaalt is de energieleverancier verplicht je te bellen en nogmaals op de hoogte te stellen van de mogelijkheden om afsluiting te voorkomen. Indien je hierna nog steeds niet betaalt dan mag de leverancier je energie afsluiten.

Als je leverancier de energie afsluit zonder al deze bovengenoemde stappen eerst te doorlopen dan kan je hiertegen bezwaar maken. Schakel in dit geval een advocaat in die je kan helpen om de boel terug te draaien en te zorgen dat het conflict tussen jou en je energiemaatschappij wordt opgelost.

Ik heb een conflict met mijn energiemaatschappij, wat nu?

Conflicten kunnen op allerlei manieren ontstaan. Zo kan het dat jij en je energiemaatschappij het niet eens zijn over de voorwaarden in het contract, je een te hoge energierekening hebt ontvangen of er onverwachte kosten worden gerekend waar jij niet op voorbereid was. In al deze gevallen kan je de Geschillencommissie Energie inschakelen. Daarnaast is het verstandig advies in te winnen van een advocaat. Belangrijk is om niet te stoppen met het betalen van de energierekeningen, dit kan namelijk tegen je gebruikt worden. Indien achteraf blijkt dat je inderdaad te veel hebt betaald dan zal de energiemaatschappij dit terug moeten betalen.

Mijn energiecontract is verlengd zonder dat ik hiervoor toestemming heb gegeven, mag dit wel?

Of een energiecontract stilzwijgend, dus zonder jouw toestemming, mag worden verlengd hangt af van het soort contract. Groot zakelijke energiecontracten mogen stilzwijgend worden verlengd. Een klein zakelijk contract daarentegen mag niet zomaar worden verlengd. Ook particuliere contracten mogen niet stilzwijgend worden verlengd.

Wel kan een energiecontract na afloop van de termijn automatisch worden omgezet naar een energiecontract voor onbepaalde tijd. Er geldt dan wel een opzegtermijn van 1 maand wat inhoudt dat je het contract op elk moment kan opzeggen. Precies een maand later eindigt het contract in dat geval.

Mijn energieleverancier is failliet, wat kan ik nu het beste doen?

Als je energieleverancier failliet gaat kom je nooit zonder energie te zitten. De energielevering wordt dan namelijk tijdelijk overgenomen door een ander bedrijf. Als zakelijke gebruiker krijg je 2 maanden om een nieuwe energieleverancier te zoeken. Als particuliere gebruiker krijg je 3 maanden de tijd om een nieuwe energieleverancier te zoeken. Als je tevreden bent over de tijdelijke leverancier kan je er ook voor kiezen om hier een contract af te sluiten.

Ik heb een veel te hoge energierekening gekregen, wat kan ik doen?

Als je naar jouw mening een veel te hoge energierekening ontvangt is het verstandiger om deze rekening wel te betalen en vervolgens direct een klacht in te dienen waarin je kenbaar maakt dat je het niet eens bent met het te betalen bedrag. Het gebeurt namelijk vaak dat een energiemaatschappij niet reageert op je klacht of hier niet naar kijkt en vervolgens een incassobureau op je afstuurt. Op het moment dat er een incassobureau wordt gestuurd kost dit je geld en het is moeilijk dit geld achteraf terug te krijgen. Als het energiebedrijf niet reageert op je klacht dan is het aan te raden om een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie energie. Een energiebedrijf zal hier meestal wel op ingaan omdat het een hoop geld kan kosten als jij in het gelijk wordt gesteld door de commissie.

Wat is het verschil tussen groene en grijze energie?

Groene en grijze energie zijn op een andere manier opgewekt. Groene energie is goed voor het milieu aangezien dit wordt opgewekt uit natuurlijke bronnen, dit zijn bronnen die nooit opraken zoals wind, water, biomassa of zon. Grijze stroom kan worden opgewekt uit gas en steenkool maar ook uit kernenergie. Beide bronnen zijn erg slecht voor het milieu. Als je energie opwekt uit gas en steenkool ontstaan er broeikasgassen en als je energie uit kernenergie haalt dan ontstaat er schadelijk afval.

Veel bedrijven willen tegenwoordig milieuvriendelijke energie en kiezen daarom voor groene energie. Groene energie wordt ook gestimuleerd door veel leveranciers door middel van bijvoorbeeld kortingen of subsidies.

Waar moet ik op letten bij het afsluiten van een energiecontract?

Bij het afsluiten van een energiecontract is het belangrijk om te weten wat je huidige energieverbruik is. Kijk ook altijd heel goed naar de algemene voorwaarden van de contracten zodat je niet voor onnodige verassingen komt te staan. Daarnaast is het belangrijk om te bedenken wat voor soort contract je wilt:

  • Contract voor onbepaalde tijd: In dit geval is er geen afgesproken contractduur. Het voordeel hiervan is dat je elk moment het contract kan opzeggen zonder dat hier kosten aan verbonden zitten.
  • Contract voor bepaalde tijd: In dit geval is er wel een contractduur afgesproken. Als je in dit geval het contract op wilt zeggen voor de afgesproken einddatum dan zitten hier meestal kosten aan verbonden.

Ik wil mijn energiecontract opzeggen, moet ik een opzegvergoeding betalen?

Let op bij het opzeggen van je energiecontract of je een contract voor onbepaalde tijd of bepaalde tijd hebt. Bij een contract voor bepaalde tijd moet je een opzegvergoeding betalen als de einddatum nog niet verstreken is. Voor zakelijke contracten kan deze opzegvergoeding oplopen tot duizenden euro’s, let hier dus goed op! Voor particuliere contracten is de opzegvergoeding maximaal 125 euro. Na de einddatum hoef je geen opzegvergoeding te betalen. Bij contracten voor onbepaalde tijd hoef je ook geen opzegvergoeding te betalen.

Plaats direct je vraag

© advocaatzoeken.nl

Direct hulp nodig?

Of bel gratis (8.00-22.00,
7 dagen per week):
Of laat ons terugbellen:

Gerelateerde rechtsgebieden