7 dagen, 8.00-22.00 uur 088-8338888
088-8338888Gratis en vrijblijvende intake 7 dagen per week 8.00-22.00 uur

Huurrecht Particulier - Huurcommissie

De meeste Nederlanders krijgen ooit wel te maken met huurrecht. Huren is in deze krappe woningmarkt een goed alternatief op de koopwoning en mogelijk voor bijna iedereen. Daarnaast is het verhuren van een woning een lonende manier van beleggen.

Waar mensen zaken met elkaar doen en overeenkomsten sluiten gaan helaas ook dingen mis en kunnen er conflicten ontstaan. Hier komt het huurrecht pas echt om de hoek kijken. Het huurrecht is ingewikkeld en uitgebreid en bijstand van een advocaat is hierbij van belang. Ook kun je je geschil in bepaalde gevallen voorleggen aan de Huurcommissie.

Plaats direct je vraag

Advocaat Huurcommissie

Ik heb een conflict met mijn huurder/verhuurder

De Huurcommissie kan ingeschakeld worden wanneer je het niet eens wordt met elkaar als huurder en verhuurder. Dit kan gaan over uiteenlopende onderwerpen met betrekking tot het huurrecht. Conflicten tussen huurder en verhuurder kunnen bijvoorbeeld gaan over de huurprijs, onderhoud aan de woning of servicekosten. De Huurcommissie doet in zo’n geval een bindende uitspraak over jouw geschil. Het aanhangig maken van een geschil bij de Huurcommissie is niet gratis. Je betaalt namelijk altijd een voorschot op de kosten van de procedure. Dit wordt Leges genoemd. De Leges voor de huurder bedraagt €25,00 en de Leges voor de verhuurder bedraagt €450,00. Daarnaast heb je bij het aanhangig maken van het geschil geen zekerheid dat de Huurcommissie je in het gelijk stelt.

Met welke conflicten kan ik de Huurcommissie inschakelen als huurder?

  • Je bent het niet eens met de huurverhoging (na woningverbetering);
  • Je wilt huurverlaging (vanwege achterstallig onderhoud);
  • Je vindt het maandelijks voorschot voor nutsvoorzieningen (gas, water, licht) te hoog;
  • Je bent het niet eens met de jaarafrekening servicekosten en nutsvoorzieningen;
  • Je woont minder dan zes maanden in een woning en wilt weten wat een normale huurprijs zou zijn.

Met welke conflicten kan ik de Huurcommissie inschakelen als verhuurder?

  • Je wil de huur verhogen; 
  • Je huurder maakt bezwaar tegen een voorgestelde huurverhoging;
  • Je huurder wil huurverlaging;
  • Je huurder maakt bezwaar tegen de servicekosten en nutsvoorziening;
  • Je wil de all-in prijs laten splitsen in kale huurprijs en servicekosten.

Wat als ik niet bij de Huurcommissie terecht kan?

In de bovengenoemde gevallen kun je terecht bij de huurcommissie met je conflict. Echter zijn er meer gevallen te bedenken dan de bovenstaande waarover jij en je (ver)huurder in conflict kunnen raken. De Huurcommissie behandelt helaas niet alles. Wat de Huurcommissie niet behandelt zijn onder andere woonboten, recreatiewoningen, bedrijfsruimten (link naar bedrijfsruimte middenstand en bedrijfsruimte overig) en geliberaliseerde huurcontracten. Bovendien doet de Huurcommissie geen uitspraken over bijvoorbeeld:

Voorbeeld
Wiebe woont al drie jaar in de rechter helft van een twee-onder-een-kapwoning in het centrum van Zeewolde. Hij huurt deze woning van zijn huurbaas, genaamd Sebastiaan. Omdat het pand al wat ouder begint te worden en de nodige gebreken begint te vertonen stelt Sebastiaan voor om renovaties te verrichten. Alle kozijnen, de keuken, de badkamer en de zolder worden volledig vernieuwd. Bovendien wordt er vloerverwarming aangelegd zodat geen van de bewoners nog koude voeten hebben in de winter. Wiebe stemt hier mee in en is uiteindelijk erg blij met de gedane verbouwing. Een maand na deze verbouwing verschijnt er een brief van Sebastiaan waarin staat dat de huurprijs per direct wordt verhoogd met €200. De gedane renovaties waren immers niet gratis, zo redeneert Sebastiaan. Wiebe is hier niet over te spreken. Volgens hem is was de oude huurprijs al aan de hoge kant en bij deze verhoging breekt zijn spreekwoordelijke klomp. Wiebe stapt naar de Huurcommissie en legt hier zijn geschil voor.

Dit is niet de enige zorg die Wiebe aan zijn hoofd heeft. De linker helft twee-onder-een-kapwoning wordt bewoond door Hans en Hans is naar eigen zeggen helemaal klaar met Wiebe. Na drie jaar met Wiebe onder een kap te hebben gewoond is de maat vol. De hond van Wiebe houdt hem al jaren ’s nachts wakker door zijn schelle geblaf en Hans is toe aan juridische stappen. Hans heeft al meerdere malen geprobeerd om het dialoog met Wiebe aan te gaan over zijn viervoeter maar zijn buurman wil er niets van weten. Zijn hond is zijn alles en als hij wil blaffen dan blaft hij, aldus Wiebe. De Huurcommissie kan Hans in deze situatie niet helpen omdat zij geen zaken tussen buren in behandeling nemen en daarop neemt Hans een advocaat in de arm. Het is Wiebe in dit geval aan te raden ditzelfde te doen.

Hoe vind ik een advocaat in het huurrecht?

In alle gevallen waarin de Huurcommissie je niet kan helpen (of wel) zal je het probleem zelf proberen op moeten lossen of een advocaat in de arm nemen die samen met jou op een professionele manier naar het conflict kan kijken. De stap naar de Huurcommissie is relatief snel gezet maar wij raden je aan om eerst de optie van een advocaat te overwegen. Als huurder en verhuurder zal je in de meeste gevallen nadat het conflict is opgelost nog samen met elkaar door één deur moeten. Door een rechter of de Huurcommissie in het geschil te betrekken kan de relatie tussen de twee geschaad worden en dat kan tot een nare situatie leiden. Advocaatzoeken.nl kan je in dit geval goed van dienst zijn. Wij brengen je in contact met de juiste professional die je kan helpen het conflict op een nette manier op te lossen. Je zult zien dat er in de meeste conflicten niet eens een rechter of Huurcommissie aan te pas hoeft te komen om tot een oplossing te komen.

Plaats opdracht

© advocaatzoeken.nl

Direct hulp nodig?

Of bel gratis (8.00-22.00,
7 dagen per week):
Of laat ons terugbellen: