• 088 - 833 88 88
  • Gratis en vrijblijvende intake
  • 7 dagen per week 08:00 - 22:00

Klachten over financiële dienstverlening

Klachten over financiële dienstverlening

Het kan zijn dat je een klacht hebt over een financiële dienstverlener. Met deze klachten kan je terecht bij verschillende instanties zoals de AFM (Autoriteit Financiële Markten) en KiFiD (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening).

Het is wel vereist dat je eerste zelf een klacht indient bij de financiële dienstverlener. Pas als je er niet uitkomt, dan kan je verdere stappen ondernemen. Het kan zelfs zo zijn dat je bij de rechter uitkomt. Zorg ervoor dat je tijdig een advocaat inschakelt zodat de kans groot is dat jouw proces succesvol afloopt.

Leg direct je vraag voor aan een advocaat

Advocaat Klachten Financiële Dienstverlening

Kan ik met een financiële klacht terecht bij de AFM?

Ja, dat kan! De AFM behandelt klachten niet voor persoonlijk belang, maar louter voor het algemene belang. Heb je wel een persoonlijke financiële klacht? Dan raadt de AFM aan om naar KiFiD te stappen.

Kan ik klagen over rentederivaten?

Ja, dat kan bij KiFiD. Het moet gaan om een geschil tussen banken en kleine mkb-bedrijven met betrekking tot rentederivaten. Er zijn wel verschillende eisen waar je aan moet voldoen, deze eisen zijn op de site van KiFiD te vinden.

Met wat voor een klachten kan ik terecht bij KiFiD?

KiFiD is een onafhankelijk instituut. Je kan bij hen terecht met financiële klachten als je een consument bent (en dus niet handelt voor een bedrijf). Het KiFiD staat onder het toezicht van minister van Financiën. Je kan als consument met als je financiële klachten terecht bij KiFiD. Dit kunnen klachten zijn met betrekking tot een lening, financiering, hypotheek, belegging of verzekering. KiFiD wil dat je eerst probeert er zelf uit te komen met je financiële dienstverlener (bijvoorbeeld je bank).

Voorbeeld
Frank uit Hengelo heeft een klacht over zijn verzekering. Hij wil deze klacht graag indienen bij KiFiD. Echter moet hij eerst zijn klacht voorleggen aan zijn financiële dienstverlener, namelijk de verzekeraar zelf.

Op het moment dat de financiële dienstverlener niet reageert binnen 6 weken of als niet blijkt dat ze aan de slag willen gaan met jouw klacht, dan kan je naar KiFiD stappen. Je kan een klacht (en alle bijbehorende documenten) online indienen. Vereist is wel dat jouw financiële dienstverlener is aangesloten bij KiFiD. Aangesloten financiële dienstverleners worden door KiFID bijgehouden in een online register. KiFiD kijkt eerst of er kan worden bemiddeld in de zaak en zo niet, dan doet de Geschillencommissie een uitspraak in de zaak. Deze uitspraak kan bindend zijn, hier moet je je dus aan houden. Je kan ook kiezen voor een niet-bindende uitspraak, dan hoeft de uitspraak niet te worden opgevolgd. Of een uitspraak bindend of niet-bindend is, wordt van tevoren bepaald:

  • Jij wilt een bindend oordeel en de financiële dienstverlener wil dat ook: dan wordt de uitspraak bindend. Op de site van KiFiD is een lijst te vinden waar alle financiële dienstverleners staan die oordelen van KiFiD als bindend aanvaarden.
  • Jij wilt een bindend oordeel en de financiële dienstverlener wil een niet-bindend oordeel: dan wordt de uitspraak sowieso niet-bindend. 
  • Jij wilt een niet-bindend oordeel en de financiële dienstverlener wil ook niet-bindend oordeel: dan wordt de uitspraak niet bindend. 

Wat moet ik doen als de financiële dienstverlener het bindende oordeel niet opvolgt? Kan een advocaat mij daarbij helpen?

Als de financiële dienstverlener het bindende oordeel van de Geschillencommissie van KiFiD niet opvolgt, dan kan je opvolging afdwingen bij de rechter. Zorg dat je, voordat je naar de rechter stapt, altijd een advocaat raadpleegt om zeker te weten dat jouw zaak kans van slagen heeft.

Heb ik een advocaat nodig als ik het niet eens ben met de uitspraak van de Geschillencommissie van KiFiD?

Op het moment dat je het niet eens bent met een bindende uitspraak van de Geschillencommissie, kan je in beroep gaan bij de Commissie van Beroep. Let op! Dit kan alleen als de klacht een financieel belang van €25.000 of meer heeft. Ook zijn er kosten verbonden aan in beroep gaan bij deze commissie, namelijk €500. Je kan ook ervoor kiezen om naar de rechter gaan. Leg altijd eerst de zaak voor aan een advocaat voordat je besluit om naar de rechter te stappen. Als er een niet-bindende uitspraak is gedaan, kan je niet in beroep gaan bij de Commissie van Beroep, maar moet je naar de rechter stappen. Nogmaals: overleg eerst met een advocaat of dit in jouw situatie zinvol is!

Plaats direct je vraag