• 088 - 833 88 88
  • Gratis en vrijblijvende intake
  • 7 dagen per week 08:00 - 22:00

Webwinkels

Wil je een webwinkel beginnen en weet je niet wat je juridische rechten en plichten zijn? Ben je opgelicht via een webwinkel? Of heb je als consument een conflict met een webwinkel?

Een advocaat biedt hulp om conflicten tussen webwinkels en consumenten tevoorkomen.

 Plaats direct je vraag

Advocaat Webwinkels

Ik ben opgelicht via een webshop, wat nu?

Oplichting is strafbaar gesteld in artikel 326 in het Wetboek van Strafrecht. Om oplichting te voorkomen is het verstandig om bij twijfel eerst de verkoper te checken. Dit kan door te zoeken op IBAN-rekeningnummers, e-mailadressen, telefoonnummers of een URL van de webwinkel. Ook als er verdachte dingen verschijnen is het belangrijk om nog steeds voorzichtig te zijn.

Als je vermoed dat je bent opgelicht is het zaak om aangifte te doen bij de politie. Als de politie veel aanknopingspunten vindt dan zal een onderzoek worden gestart en kan een eventuele verdachte zelfs voor de rechter wordt aangeklaagd. Helaas wordt het vaak lastig om je geld terug te krijgen als een verdachte onvindbaar is.

Ik wil een webshop beginnen, hoe doe ik dit?

Om een webshop te beginnen zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen:

  1. Schrijf je in bij de kamer van koophandel: Een webwinkel moet je inschrijven in het handelsregister van de KvK. Daarnaast moet de webwinkel ook worden aangemeld bij de belastingdienst, maar dit wordt automatisch door de KvK gedaan na aanmelding. 
  2. Domeinnaam registreren: Een domeinnaam is het internetadres van je webwinkel. Een domeinnaam vraag je aan. Let op bij domeinnamen dat deze niet al bezet is of dat de naam zeer vergelijkbaar is met andere domeinnamen van vergelijkbare webwinkels. Het kan dan namelijk dat webwinkels je aanklagen om het feit dat je domeinnaam te veel lijkt op die van hun webwinkel.
  3. Algemene voorwaarden opstellen: Het is heel belangrijk om als webwinkel algemene voorwaarden te hebben. Dit voorkomt onduidelijkheden tijdens conflicten tussen jou en je klanten. Algemene voorwaarden kan je laten opstellen door een advocaat. 

Aan welke regels ben ik verbonden als eigenaar van een webwinkel?

Het is belangrijk om op de website van je webwinkel duidelijk en voldoende informatie te verstrekken. Het is niet voldoende om de belangrijkste voorwaarden enkel in de algemene voorwaarden te hebben staan, want zo zijn de voorwaarden niet direct duidelijk voor de consument en het is dan ook niet fair om je te beroepen op de algemene voorwaarden in geval van een conflict omdat de consument niet voldoende gelegenheid is gegeven om op de hoogte te zijn van de voorwaarden. Welke informatie moet je vermelden?

  • Adres, KvK-nummer en btw-nummer: Dit is belangrijk voor de identiteit van je bedrijf.
  • Informatie omtrent de prijs, kenmerken van het product zoals de afmetingen en de kleur, betalingswijze, leveringswijze en leveringstijd.
  • Eventueel gebruik van cookies
  • Bedenktijd van consumenten na koop

Op het moment dat je niet hebt voldaan aan je informatieplicht dan kan dit gevolgen hebben. Allereerst kan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) hoge boetes opleggen als blijkt dat je niet aan de informatieplicht voldoet. Daarnaast krijgt de consument veel bescherming in de wet omdat dit vaak een zwakkere partij is dan de verkoper. Als blijkt dat er geen- of onjuiste informatie is verstrekt dan kan de consument een schadevergoeding eisen of de koopovereenkomst vernietigen. In dergelijke gevallen is het voor beide partijen verstandig om een advocaat in te schakelen.

Ik heb mijn bestelling niet ontvangen maar wel betaald, wat nu?

Bij een koop op afstand maakt een webwinkel in principe kenbaar wanneer je een product dat je besteld hebt thuis kan verwachten. Als je na deze termijn het product nog niet hebt ontvangen, neem dan contact op met de verkoper. Het kan dat het verzenden of bezorgen van het artikel vertraging heeft opgelopen om bepaalde redenen.

Als geen levertermijn is afgesproken dan moet het product binnen dertig dagen geleverd zijn. Als je dan het product nog steeds niet hebt ontvangen is het belangrijk om de koop te ontbinden. Kijk hiervoor op de website naar de bedenktijd die van toepassing is. Als je de overeenkomst ontbindt is de verkoper verplicht om het geld dat je hebt betaald binnen veertien dagen terug te boeken.

Als de verkoper het geld niet terugbetaald terwijl je de overeenkomst hebt ontbonden, schakel dan een advocaat in die je kan helpen. Daarnaast kan je de Geschillencommissie inschakelen. Een advocaat kent de procedures van de Geschillencommissie en kan je helpen om je geld snel terug te krijgen zonder het conflict te laten escaleren.

Mijn webshop is aangeklaagd door een merk vanwege de verkoop van nepartikelen, wat nu?

Als je producenten verkoop die logo’s van een merk bevatten, maar niet daadwerkelijk van dat merk zijn, dan kan het gebeuren dat je wordt aangeklaagd door dat betreffende merk vanwege de verkoop van nepartikelen. Vooral grote merken zijn hier altijd zeer alert op, let daarom dus goed op dat je dit niet doet, want de boetes die de merken je opleggen kunnen heel hoog oplopen en vaak worden ook de advocaatkosten die het merk maakt aan jou doorberekend.

Als je aangeklaagd wordt door een merk, schakel dan een advocaat in. Probeer aan het merk te laten zien dat het niet je bedoeling was en probeer goed te communiceren. Als je dit doet is de kans aanwezig dat het merk de opgelegde boete zal verlagen of het houdt bij een waarschuwing.

Voorbeeld
Kelly heeft een webshop waarin ze leuke sleutelhangers verkoopt. Ze verkoopt onder andere sleutelhangers in de vorm van Chanel lipsticks. De sleutelhangers bevatten het logo van Chanel, maar zijn niet daadwerkelijk van Chanel. Na een tijd ontvangt Kelly een brief van een advocaat uit naam van Chanel waarin Chanel eist dat Kelly direct stopt met de verkoop van de Chanel lipstick sleutelhangers en een boete betaalt aan Chanel.

Aangeklaagd vanwege domeinnaam, wat nu?

Het kan gebeuren dat een bedrijf stelt dat jouw domeinnaam inbreuk maakt op zijn handelsnaam. Wat kan je dan doen?
Een domeinnaam is niet per se hetzelfde als een handelsnaam. Een domeinnaam is het internetadres, terwijl de handelsnaam de naam van het bedrijf is. Deze twee hoeven niet per se overeen te komen.
In het geval dat je een domeinnaam gebruikt die behoorlijk overeenkomt met de handelsnaam van een ander bedrijf die ongeveer dezelfde producten of diensten verkoopt dan heeft een bedrijf het recht om hier bezwaar tegen te maken omdat dit verwarring kan veroorzaken voor een consument.

Voorbeeld
Stel je wilt een kledingwinkel oprichten onder de domeinnaam ‘m&h.com’ dan kan het zijn dat dit niet is toegestaan omdat deze naam te veel lijkt op ‘h&m.com’ omdat je net als H&M ook kleding gaat verkopen. Stel dat je onder deze domeinnaam iets heel anders ging verkopen, zoals bloemen, of als aannemersbedrijf je diensten aanbiedt, dan is het waarschijnlijk wel toegestaan.

Als een bedrijf beweert dat jouw domeinnaam inbreuk maakt op hun handelsnaam, maar jij bent het hier niet mee eens, schakel dan een advocaat in. Als je al veel hebt geïnvesteerd in jouw naam dan is het erg vervelend en kostbaar als je deze domeinnaam af moet staan. Een advocaat kan ervoor zorgen dat je in gesprek kan met het bedrijf en op deze manier het conflict op de juiste manier oplost waarbij de uitkomst minimale schade voor jou oplevert. Een gespecialiseerde advocaat is vaak goed op de hoogte van de rechten en plichten die gelden en zal daarom snel en goed kunnen handelen.

Ik wil een besteld product terugsturen maar de webwinkel claimt dat dit niet mogelijk is, wat nu?

In principe moet een webwinkel je een bedenktijd geven van 14 dagen. Deze bedenktijd gaat bij het kopen van een product in op het moment dat je het product hebt ontvangen, bij een dienst gaat de bedenktijd in op het moment dat je het contract hebt gesloten. Bij een combinatie van de koop van een product en een dienst gaat de bedenktijd in op het moment dat je het product hebt ontvangen. Het is belangrijk dat de bedenktijd van 14 dagen duidelijk is vermeld zodat consumenten hiervan op de hoogte zijn. Als de verkoper je geen informatie over bedenktijd heeft gegeven of heeft de verkoper geen formulier gegeven waarop je kunt invullen dat je gebruik wilt maken van je bedenktijd? Dan wordt de bedenktijd 12 maanden verlengd. Op het moment dat de verkoper alsnog de informatie omtrent bedenktijd of het juiste formulier overhandigd, dan is de bedenktijd 14 dagen. In sommige gevallen is er geen bedenktijd van toepassing:

  • Vrijetijdsbesteding: Dit zijn dingen als vervoer, reizen, logies, etc. 
  • Tijdsgebonden producten: Dit zijn bijvoorbeeld kranten of tijdschriften. Als je dit soort producten zou kunnen retourneren na 14 dagen dan kan de verkoper hier helemaal niks meer mee omdat er waarschijnlijk al weer een nieuwe krant is of een nieuw nummer van het tijdschrift is gepubliceerd.
  • Bederfelijke producten: Stel je koopt een bos bloemen, of voedsel, dan kan je dit niet retourneren omdat dit soort producten maar beperkt houdbaar zijn.
  • Producten die je speciaal voor jou laat maken, zoals een maatpak, kunnen ook niet geretourneerd worden.
  • Hygiëne producten: Als een product verzegeld is vanwege de hygiëne dan kan dit niet meer geretourneerd worden op het moment dat je de verzegeling hebt verbroken. Een verkoper kan hier dan namelijk niets meer mee in verband met de hygiëne. Ook cd’s en dvd’s zijn vaak verzegeld en mogen niet meer worden teruggestuurd als de verzegeling is verbroken.
  • Spoedreparaties: Bij bijvoorbeeld lekkage heb je met spoed iemand nodig die dit oplost. In zo’n geval heb je geen bedenktijd.

Wat kan een advocaat betekenen in een conflict rondom een webwinkel?

Een gespecialiseerde advocaat in IT-recht kan je helpen bij het oplossen van conflicten. Vaak is een advocaat beter op de hoogte van de regels die gelden dan jijzelf. Dit heeft als voordeel dat er sneller gehandeld kan worden omdat je niet eerst zelf de regels hoeft uit te zoeken.
Daarnaast kan een advocaat daarom zeer effectief handelen omdat hij goed op de hoogte is van de stappen die ondernomen moeten worden om een bepaald conflict op te lossen. Zeker als het gaat om een conflict dat je hebt met een groter bedrijf is het verstandig om een advocaat in te schakelen omdat een groot bedrijf vaak meer expertise in huis heeft waardoor jullie geen gelijkwaardige partijen zijn. Een advocaat kan ervoor zorgen dat je meer kans hebt om een zaak te winnen.

Leg direct je vraag voor aan een advocaat